Ronai and Ronai
AMERIKAI

Bartus László: Az antiszemiták és az irodalom 2011. szeptember 7. szerda 5:26

  • Hozzászólások(91)
  • Print Friendly and PDF
  • Betűméret változtatás
Share
Bartus László: Az antiszemiták és az irodalom

Érkeznek lapunkhoz a tiltakozások Kertész Ákos elhíresült levele kapcsán. Mintha a pokol szája nyílt volna meg. Ennyi ocsmány antiszemita és rasszista förmedvényt még életemben nem láttam, ennyi mocskot még nem hordott a hátán a föld. Én tudtam, hogy Magyarország rendkívül fertőzött terület, a fajgyűlölet mindennapos, és elérte a nem tudatos nácik rétegeit is. De azt nem gondoltam volna, hogy ennyien vannak, és ilyen gyilkos indulatok munkálnak bennük. Nem túlzok, de ezek az emberek ölni tudnának. Sokan közülük ezt le is írják. Ezeket az indulatokat pedig nem Kertész Ákos váltotta ki. Az ő írása csupán alkalmat szolgáltat számukra ahhoz, hogy ocsmány indulataikat szabadjára engedjék.

Ezeket a “hozzászólásokat” olvasva még inkább erősödik bennem a félelem, hogy ha lenne megfelelő nemzetközi környezet, ezek az emberek megismételnék a holokausztot. Ha lenne rá mód, Magyarországon akadna annyi fajgyűlölő, aki tombolva gyilkolna, és lenne annyi tétlen szemlélő, akik mellett ezt meg is lehetne csinálni. Amerikában nyugodtan lehet az amerikaiakat szidni, senki nem törődik vele. Amerikában nem az lenne botrány, amit Kertész Ákos írt, hanem az, hogy ennek kapcsán felemlegetik, hogy a szerző zsidó. Ez a rasszizmus, nem az, amit ő írt.

Azon nem lepődök meg, hogy Kertész Ákost senki nem védi meg egy náci és egy fasiszta párt ocsmány támadásaitól. Mifelénk ez nem szokás. Pedig lehetne egyik oldalról egyet nem érteni Kertész Ákossal, és mellette elítélni az őt ért antiszemita megnyilvánulásokat. De miért éppen most védenének meg valakit a rasszizmustól, ha ez máskor sem sikerül, most pedig egyesek még azt is hiszik, hogy ő maga tehet arról, ha faji alapon támadják. Tetszett volna nem zsidónak születni.

Aztán lehet nem egyetérteni azzal, amit Kertész Ákos írt, mint ahogy sokan pedig egyetértenek vele. Ami visszás, hogy a zsigeri náci támadásokat menetrendszerűen és elmaradhatatlanul követő szokásos baráti géppuskatűz ezúttal is abszolutizálja az ellenvéleményeket. Mindenki elmondhatja a véleményét, nem kell senkivel egyetérteni. De normális esetben egy állítás itt, egy állítás ott, az olvasó majd eldönti, kinek ad igazat. Pesten azonban nem így folynak az efféle viták, hanem a baráti légicsapások letarolják az ellenfelet, abszolút igazságokat nyilatkoztatnak ki a kritikusok, nem csupán egy másik véleményt fogalmaznak meg. Végérvényes ítéleteket mondanak ki, megfellebbezhetetlen tekintéllyel közlik „az” igazságot. Ez csak arrafelé dívik. A környezet, amelyben ez a levél megjelent, nem ismer ilyet. Amerikában tisztelik a másik embert.

Beszél a fákkal a bús őszi szél

Maradjunk annyiban, hogy Kertész Ákosnak még akkor is joga van a véleményét elmondania, ha azzal x és y tekintélyek nem értenek egyet. Ezt a jogát senki nem vitathatja el. Ha ő ezt akarta írni, akkor joga van ezt írni. Amerikában másfajta sajtószabadság létezik, mint Magyarországon. Mindenki azt ír, amit akar, ezt a jogát senki nem vitathatja el. Amerikában demokrácia van, nem tudták? Magyarországon is lehetne, ha tennének érte valamit. De nem tesznek, és erről szól Kertész Ákos levele. Akinek nem tetszik Kertész Ákos cikke, az ír egy másikat. Nem olyat, amiben lehülyézi őt, hanem olyat, amelyben kifejti a véleményét, amely semmivel sem ér többet, mint a másik cikkben szereplő vélemény. Itt nem oktatnak ki senkit arra, mi helyes és mi nem. Az Amerikai Népszava az egyetlen hely, ahol ez a levél megjelenhetett. Azért, mert itt mást jelent a szabadság.

Ennek a levélnek mi nem szerzői, hanem címzettjei vagyunk. Egy Kossuth-díjas író nekünk írott levelét nem fogjuk átírni. Mi nem csorbítjuk a jogait, ez nem Magyarország. Ez akkor is így lenne, ha személy szerint nem értenék egyet azzal, amit írt, de egyetértek. Megismétlem: a „genetikusan” szó használatát helytelenítem, szerencsétlennek tartom a félreérthetőség miatt. De meggyőződésem, hogy a szerző ezt a kifejezést átvitt értelemben, és nem a fajgyűlölet kifejezésére használta. A cikk többi részével viszont egyetértek. Méghozzá minden szavával. Az elsőtől az utolsóig. De ez sem az abszolút igazság, ez is csak egy vélemény.

A vitatott kifejezéssel kapcsolatban megfontolásra ajánlom a következőket. Nem vagyok irodalmár, de annyit én is tudok, hogy az írók szövege képes beszéd. Egy író vagy költő mondanivalója érdekében esetenként erős effektusokat használ, szavaikat nem mindig kell szó szerint érteni. Az irodalmi szöveg és a köznyelv két különböző dimenziója a valóságnak. Beszél a fákkal a bús őszi szél. Lehet ezt szó szerint értelmezni? Röfögnek a disznók. Ezt talán szó szerint kell érteni? Hacsak nem egy termelési regényben jelenik meg. „Láttam a boldogságot én, lágy volt, szőke és másfél mázsa. Az udvar szigorú gyöpén imbolygott göndör mosolygása. Ledőlt a puha, langy tócsába, hunyorgott, röffent még felém, ma is látom, mily tétovázva babrált pihéi közt a fény.” Nem akarom Kertész Ákos levelét József Attila versével rokonítani, mert különböző műfajokról és másfajta igényességet megkövetelő művekről van szó. Csupán érzékeltetni szeretném, hogy létezik képes beszéd. József Attila vajon kik között látta ezt a boldogságot? Svédek vagy portugálok között? Valódi disznókról beszél? Nem. Ugyanazt mondta, amit Kertész Ákos, csak kicsit másképp. Mert az egyik irodalmi levél, a másik pedig vers. És a Hortobágy poétája kicsoda? Az tényleg egy legény, aki csordát őriz? És ezek: „De ha a piszkos, gatyás, bamba társakra s a csordára nézett, Eltemette rögtön a nótát: Káromkodott vagy fütyörészett.” Ezek a bamba társak tényleg a hortobágyi csorda mellett vannak? Nem Magyarországról és a magyar emberekről szól a költő? Nem ugyanazt mondja Ady, amit Kertész Ákos, kicsit másképp? Ezeket nem kell szó szerint érteni, csak a „genetikusan” kifejezést? Ha az író azt mondja egy riportban, hogy ő nem szó szerint, hanem átvitt értelemben használta, akkor azt miért nem lehet elfogadni? Nincs joga hozzá? De igen. Ám ezt a kifejezést még akkor sem tartom helyesnek, hangsúlyozom, mert a befogadásnak is közmegegyezésen kell alapulnia. Az írónak azonban joga van erős asszociációkat keltő effektusokat használnia, ha mondanivalójára fel akarja hívni a figyelmet. Sőt, a különöst is joga van megszólaltatni, nemcsak az általánost.

Petőfi (Petrovics) Sándort a legnagyobb magyar költőnek mondják. Hogyan fogalmaz Petőfi? „Isten, küldd e helóta népre, Földed legszörnyűbb zsarnokát, Hadd kapjon érdeme díjába’, Jármot, hátára kancsukát!” Petőfi korában ez jelentette a legerősebb ingert, nem a genetika tőre való utalás. Lehet, hogy ma, amikor a fajgyűlölet áll a magyar közélet fókuszában, ő is hasonló ingerforrást használna. De ez az ima vajon belefér-e azok tűrésküszöbébe, akik Kertész Ákos ellen törnek? Biztosan nem. Ha egy mai író vagy költő fohászkodna így, hogy Isten csapással sújtsa a magyar népet, azt mekkora lelkesedés fogadná? Akkor követeljük Tarlós Istvántól, hogy szedesse le az összes „Petőfi Sándor utca” névtáblát? Ledöntik a Petőfi szobrot vagy meghagyják? Kertész Ákos még finomabb volt, mint Szilágyi Domokos költő, aki azt írta ugyancsak a magyarságról (Kolozsváron!), hogy „Cigány egy nép. Nem hogy tudatlan, nem az a baj: nem is akar tanulni! Bárgyú zsibbadatban, másfélezer éve, míg vihar zúgott körötte (tudniillik a szellemé), ül bávatag”. Másfélezer éve. Majdnem azt mondta, hogy genetikusan. Ezek a sorok majdnem szó szerint megegyeznek azzal, amit Kertész Ákos ír, csak szintén más műfajban, és azzal a különbséggel, hogy még le is cigányozza a magyarokat, ami még nagyobb bűn, miután a rendes magyar ember a cigányokat utálja.

A fenti sort folytatva, ha Kertész Ákos azt mondja, „a magyar genetikusan alattvaló”, azzal nem a Magyar Genetikai Társaság állásfoglalását teszi közzé, hanem azt mondja, hogy ez generációról generációra húzódó alaptulajdonsága a magatartásának. Ha ez nem értelmezhető másként, átvitt értelemben, csak a fajelmélet által használt genetika kifejezéseként, akkor Ady Endre a Hortobágy egyik csordásáról írt életképet, nem a magyar szellemi állapotokat ábrázolta. Kérésére sürgősen fel kellene keresnünk, hogy fülébe forró ólmot öntsünk. Akkor József Attila egy szőke disznóról zengedezett, amit egy ólban és az udvaron látott, és igen boldognak látszott, midőn megközelítette a moslékot. Petőfi pedig tényleg azt akarta, hogy Magyarországon egy szörnyű zsarnok uralkodjon, és verje a magyarok hátát kancsukával. Ezért Petőfit agyonveretné ma a Magyar Gárda, miközben ő meghalt a magyar szabadságért. Akik ezt nem értik, fel sem fogják, mit mondanak azok, akik sírnak értük. Egy nyolcvanéves ember nem most lesz rasszista, miközben egész élete a rasszizmus elleni küzdelemről szól. Ha Kertész Ákos semmi más indíttatásból, csak fajgyűlöletből használhatta a „genetikusan” kifejezést, akkor Szilágyi Domokos is komolyan azt gondolta, hogy a magyar nép cigány? És „cigányozása” ugyanaz, mint Vona Gábor cigánygenetikája, Orbán Viktor tyúktolvajozása? Ugyanaz, mint a Magyar Gárda és a rendes magyar ember cigánygyűlölete? Nem hinném.

Fentiekben nem arra mutatok rá, hogy mások is mondtak ilyeneket, még különbeket a magyar népről. (Miközben így van.) Hanem azt próbálom érzékeltetni, hogy az irodalmi szöveg belső logikája más, mint egy hűtőszekrény használati utasításáé. Őszintén gondolom és érzem, hogy van ennek a szónak még köznapi értelemben is egy másfajta akusztikája. Ha azt mondom a haveromnak, hogy „te genetikusan egy hülye vagy”, és röhögünk, akkor azzal nem azt mondtam, hogy faji okok állnak a hülyesége mögött, hanem azt, hogy egy nagy hülye. Lényegét tekintve az. Nem hiszem, hogy a haveromnak a fajgyűlölet jutna erről az eszébe.

De minden barátságom és tiszteletem ellenére nem tartom igazságos érvnek azt sem, hogy amikor mi más magyar költőkre hivatkozunk, akik ugyanazt mondták, amit Kertész Ákos, akkor azzal feljogosítjuk az antiszemitákat, hogy ők is hivatkozhassanak más neves szerzők antiszemita műveire. A kettő nem ugyanaz. A fajgyűlölet akkor is elítélendő, ha neves szerzők fogalmazzák meg, és akkor is, ha Zagyva György Gyula szintű gondolkodók. Egyetlen jeles művész antiszemitizmusa sem igazolja bárki hasonló indulatait. Ugyanakkor az írók és a költők nemzetük prófétái is, akiknek nemcsak joguk, hanem kötelességük is, hogy ébren tartsák nemzetük lelkiismeretét. Ezt többféle módon tehetik, gyengéden és kevésbé gyengéden, de azt semmiképpen sem lehet fajgyűlöletnek nevezni. Ha Kertész Ákos leveléből kivesszük az egyetlen „genetikusan” szót, akkor az tipikusan olyan dörgedelem, amelyet minden időkben tartanak a nemzet őrállói. Jeremiás próféta sem mondott szebbeket. Ő vajon fajgyűlölő volt? És ne szépítsük, ne tegyünk úgy, mintha minden rendben lenne. Kertész Ákos dühös írása olyan történelmi pillanatban született, amely indokolja a legkeményebb szavakat is. Bírálói mintha azzal a nyugalommal tennék helyre a „prófétát”, mintha minden okuk meglenne erre a nyugalomra. Mintha nem egy diktatúra épülne. Ebben az értelemben nem tekinthetők elfogulatlanoknak a kritikusok sem, mert a szóban forgó levél keményen ostorozza éppen ezt a mentalitást is.

Tiszaeszlár lesz belőle?

Nem hiszem, hogy Kertész Ákos lenne a legnagyobb rasszista Magyarországon, pedig most így néz ki. És az arányérzék helyreállítására nem érzek sok hajlandóságot. Amit meghagytak a nácik, azt majd leverik a liberálisok. A baráti torkolattűz ereje engem nem emlékeztet arra, hogy a naponkénti durva, antiszemita, rasszista és cigánygyűlölő megnyilvánulásokra hasonló erejű válaszok születnének. Mikor volt Magyarországon ekkora botrány akár egyetlen nyílt zsidózás esetén is? Mikor emelték fel nagyra becsült és őszintén tisztelt kollégáim ilyen vehemenciával és jogos felháborodással a hangjukat a hétköznapi fasizmus, a nyílt náci retorika és a kódolatlan fajgyűlölet esetén? És ha beállunk teljes erővel a szélsőjobboldal hazug és képmutató hecckampánya mellé, ha nem fogadjuk el az író önértelmezését (és annak jogát) saját művét illetően, akkor nem kellene legalább halkan szóvá tenni azt, hogy eközben ezt az embert a legmocskosabb fajgyűlölő támadások érik, és úgy zsidózzák, mint a harmincas években a sarki fűszerest, mielőtt elvitte a Gestapo? És ha mi, akik most pálcát törünk, akik újságot írunk, közvéleményt formálunk, csak fele ilyen erővel felléptünk volna a kirekesztés, a rasszizmus, a demokrácia elleni támadások, a jogállam csendes felszámolása ellen, ha nem falazunk jól felfogott érdekből azoknak, akik megutáltatták a demokráciát, akkor talán nem születik meg ez a levél. Ha sokkal határozottabban és bátrabban szállunk szembe azokkal, akik felnyitották a lelkekben a zsilipeket a magyar sorskérdések antiszemita értelmezése előtt, akkor talán Kertész Ákosnak nem kellene ilyen erős hangvételű cikkekben ostoroznia a fennálló viszonyokat.

Kétélű érvelés, hogy nem minden magyar egyforma, Kertész Ákos pedig nem tesz különbséget. És Kertész Ákos akkor magára is értette, amit mondott? Magyar vagyok, de én nem vettem magamra, mert tudom, hogy rám nem vonatkozik, és azt is tudom, hogy akikről szól, azokkal szemben ez igaz. Azt is pontosan lehet tudni, hogy kikről szól, az általánosító többes szám pedig bevett közlési forma. A nekik tulajdonított cselekedetek szűkítik a kört, innen lehet tudni, hogy kikre érvényes. Azokra, akik ezeket teszik, és nem vonatkozik az adott populáció minden egyes tagjára. Nem is lenne ezzel baj, ha nem kerül be a szövegbe az az egyetlen átkozott szó. Megkockáztatom, akkor sem érdekelne senkit, ha a szélsőjobboldal nem indít belőle kampányt, amit jó érzékkel támogat a Fidesz propagandagépezete. Óhatatlan a gyanú, hogy megint fontosabb a náciktól való félelem, mint az egyenes kiállás. Ha nem így lenne, akkor a kritikusok azt mondanák, hogy Kertész Ákossal nem értenek egyet, elutasítják az ő rasszistának értelmezhető kifejezését, és ugyanilyen erővel elutasítják a szélsőjobb fajgyűlölő támadásait is. De nem erről van szó, hanem arról, hogy méltatlan jelzőkkel illetjük azt, aki közülünk hibázott, és szó nélkül hagyjuk az agresszív antiszemita támadásokat. Legalább egyforma mércével kellene mérni, noha Kertész Ákos ún. rasszizmusa meg sem közelíti azt a mocskos zsidózást, amit ellene folytatnak.

Ha merünk túllépni Kertész Ákoson, miután őt már rasszistának/tébolyultnak minősítettük, észre kellene venni, hogy a személye körül csapott gyűlöletkampány a harmincas évek zsidóellenes kirohanásait, enyhe túlzással a Dreyfus-ügy és a tiszaeszlári vérvád szellemiségét idézi. Ugyanaz a gyűlölet, antiszemita tombolás érződik belőle. Nekik csak az indok kellett, a szélsőséges indulatokat nem Kertész Ákos váltotta ki, azok már megvoltak. Nem lehet költői képeket használni, mert a turáni magyar önérzetet sérti? Hát éppen ez ellen kell harcolnia egy írónak. Amerikában is van fajgyűlölet, de azt pontosan lehet látni, milyen társadalmi rétegben jelenhet meg nyíltan. A déli redneck rasszistáknál, akik téglákon álló lakókocsikban élnek, sörösdobozokra lőnek célba, és a teherautójuk platója az uszoda. Magyarországon viszont a főpolgármester is bekapcsolódik az uszításba, pedig ő mégsem hasonlítható egy déldakotai redneckhez. De ha arra gondolunk, hogy az alaptörvényben átírják a történelmet, a Holokauszt Emlékközpont kiállításán nemhogy elismernék, hanem éppenséggel tagadni szándékoznak a magyarok felelősségét, meghamisítanák a múltat, akkor talán mégsem olyan tébolyult az, aki ez ellen lázad.

Nem vitatom, hogy érthetően kapta fel a fejét mindkét oldal a szerencsétlen kifejezésre, bár erős képmutatást érzek mögötte. Az természetes, hogy a sajtó feldolgozza a témát. De a Magyar Nemzet, a magyar kormány szócsöve, gyűlöletkampányt folytat, rájátszva a szélsőjobb retorikájára, és uszít a „magyargyűlölő” zsidó író ellen. Most építik fel a lelkekben az érzést, hogy „ezekkel szemben” minden megengedett. Ezért van szükség a szabadságjogok csorbítására, nehogy újra hatalomba kerülhessenek. Emiatt nézik el az antiszemitizmust, ezért kell szabadságharcot vívni ellenük országhatáron kívül és belül. Kívül a zsidó nagytőkével, amely „elszegényítette az országot”, belül a kertészákosokkal. Megmutatta igazi arcát az ellenség.

Siker helyett nacionalizmus

A felkorbácsolt nacionalizmus pótlék. Helyettesíti a sikert, a pénzt, a jólétet és a biztonságot, a szabadságot és a stabilitást, a kiegyensúlyozottság érzetét. A WikiLeaks-iratok szerint Orbán cinikus módon még el is mondta a külföldi diplomatáknak a receptet, hogy „azt mondjuk az embereknek, hogy visszaállítjuk a nemzet nagyságát”. Azt mondjuk. Hülyítjük őket. Kapnak egy gumicsontot, amit rágjanak, vad érzelmeket, ellenségeket, amivel hazugságban tarthatják magukat, és irányíthatók maradnak.

Szeretném felhívni a Kertész Ákos-jelenség egy másik aspektusára a figyelmet, amely nem a liberálisok és a szélsőjobb megközelítése. A mostani botrány legfőbb gerjesztője, legnagyobb haszonélvezője a nemzeti-úri középosztály építésén fáradozó Fidesz, amely kellő szorgalommal táplálja a Kertész Ákos elleni gyűlölettel e réteg szalonzsidózását, és az alsóbb társadalmi rétegek durva populista nacionalizmusát. Ez utóbbi a NER életbenmaradásának feltétele. Ezért sem kellene engedni, hogy teljesen kijátsszák ezt a kártyát. Még akkor is, ha valaki hibázott.

A tömegek nacionalizmusának gyökere a képzetlenség. Az ebből fakadó félelem az újtól, mindentől, ami idegen, a kishitűség és a nem ok nélküli kisebbrendűségi érzés a populizmus táptalaja. Nacionalizmusba menekül a felkészületlen ember az általa nem értett, nem ismert külvilág elől, befelé fordul és agresszívvé válik, a kihívásoktól való félelme miatt. A nacionalizmus védelmet és biztonságot nyújt. Önigazolást és önfelmentést ad. A nacionalista, populista kormányok a tudatlanságot és a képzetlenséget lovagolják meg, ezt erősítik. Ahelyett, hogy modernizálnák a társadalmat, kulturálisan felemelnék a népet. Ahelyett, hogy felkészítenék a lakosságot, és alkalmassá tennék a nyitott és multikulturális világba való egyenrangú beilleszkedésre, a helytállásra. Ehelyett létrehoznak egy Patyomkin világot, bezárnak mindenkit a NER szörnyűséges rendszerébe, amely elbutítja és rabszolgasorba dönti az országot. Ennek adekvát megnyilvánulási formája a talicskázásra épített közmunkák rendszere. A bezártságban a védekező reflexek csak erősödnek, a külvilág egyre fenyegetőbb lesz, ami egyre durvább és nacionalistább indulatokat, gyűlöletet vált ki. A külvilág ellenség, amely fenyegeti a nagy nemzeti és a kis személyes hazugságokat. A közös ellenség adja az identitás alapját és az összetartozás kovászát. A diktátor biztonságot nyújt, ő jelenti a védelmet az ellenséges külvilággal szemben. Aki ehhez a külvilághoz tartozik, vagy abban otthonosan mozog, az kisebbrendűségi érzést vált ki és veszélyt jelent a belső biztonságérzetre. Ezek halálos ellenségei lesznek a nacionalista magyarságnak. Az egyszerűség kedvéért nevezzük őket „zsidónak”, függetlenül attól, hogy az illetők milyen származásúk vagy vallásúak. Ennek ugyanis semmi köze a származáshoz. Zsidó mindaz, ami kívül áll a magyar falanszteren. Magyar pedig az, ami nem zsidó. Jól mutatott rá Kertész Ákos, hogy kimondatlanul ez a “magyar–zsidó” háború áll a közélet tragédiájának hátterében, és ez az oka az ország két részre szakításának. A “magyarok” ki akarják vetni a “zsidókat”.

Olvasni, olvasni, olvasni

Végezetül hangsúlyozom: helytelenítjük a szóban forgó, félreérthető kifejezés használatát. Noha elfogadjuk a szerző értelmezését, és nem tekintjük azt rasszista megnyilvánulásnak. De elfogadjuk a kritikát, a kritika jogát, csak az abszolút igazság kinyilatkoztatását és a kioktatást nem. De ha túljutunk Kertész Ákos helytelen szóhasználatból fakadó hibáján, a személyével kapcsolatos előítéleteinken, gyávaságunkon, önző érdekeinken, akkor javaslom, hogy hideg és nyugodt fejjel olvassuk el Kertész Ákos levelét. Próbáljuk ne úgy olvasni, ahogyan a legtisztább géneket hordozó fajmagyarok tennék. Szándékos túlzásait, erős kifejezéseit tekintsük úgy, mintha bármelyik más nagy magyar költő írta volna, aki ezt megengedheti magának.

Figyeljünk arra, amit ez a nyolcvan éves, feltehetőleg sok hibával és erénnyel, sok helyes és téves rögeszmével megáldott ember ír, aki most köpőcsészéje lett mindkét szemben álló oldalnak. Próbálkozzunk az aranymosás mesterségével, és ha levetkőztünk minden előítéletet és indulatot, akkor rá fogunk jönni, hogy ez az ember valami nagyon fontos dolgot írt meg, amit most már nem szabad a szőnyeg alá söpörni. Fel kell venni a kesztyűt az antiszemitizmussal szemben, fel kell vállalni a konfliktust a nácikkal, és nem szabad tovább engedni a fasizmus kiépítését.

Próbáljunk másképp tekinteni erre a levélre. Közelítsük meg úgy, hogy vajon miért váltott ki ekkora indulatot. Hátha azért, mert fontos üzenetet hordoz.

Azt hiszem, hogy Magyarország helyreállításának, felemelkedésének kulcsai ott vannak, ebben az agyonátkozott levélben. Csak pontokba kellene szedni őket.

VN:F [1.9.3_1094]
Értékelés: 4.7/5 (37 szavazatból)
VN:F [1.9.3_1094]
Értékelés: +60 ( 78 szavazatból)
Bartus László: Az antiszemiták és az irodalom, 4.7 out of 5 based on 37 ratings

  • Hozzászólások(91)
  • Print Friendly and PDF
  • Betűméret változtatás
Share

91 Reader’s Comments

  1. Elismerésem a cikkért. Sajnos honfitársaink véleményei elég szélsőségesek. Amikor Kertész Imre megkapta az irodalmi Nobel díjat rengeteg ledorongoló nyilatkozat jelent meg a sajtóban, a “berlini” író ellen. Ugyanakkor a magyar Nobel díjasokat “mennyiségre” mérve dicsekszünk a magyar “ész” határtalanságán, nem figyelve, hogy a díjazottak majd’mind már külföldi és nem hazai körülmények között érték el sikereiket. Nem szeretném csúnyán kifejezni, de azt is meg lehet nézni, hogy ezek az emberek amikor dicsekszünk magyarok, míg a két Kertész “csak” zsidó. Nem pejoratív véleményem, hanem az újságokban megjelent cikkek leképezése ez. Amikor irodalmunk külföldön elismert nagyjait cinikusan lehazaárulózzák, mit várhatunk saját magunktól?
    Nagyon sajnálom, hogy Kertész Ákos magánvéleménye ekkora indulatokat váltott ki, miközben a hazai sajtó, a hazai emberek, Magyarország véleményét hangoztatni tudó személyek csak a fröcskölődéssel, az uszítással, az “idegen” gyűlölettel vannak elfoglalva. Sajnálatos, hogy Hazánk még most sem ébredt fel az 1000 éves álomból, a nagymagyarság tudatából.

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +35 (41 szavazatból)
  2. Kedves Bartus Úr! Köszönet a cikkért amely világosan leképezi a mai magyar valóságot! Tisztelet a kivételnek !

    Ubuntu a második mondatodhoz “csak ” annyit fűznék hozzá,hogy az én testvér húgomat is megfertőzte a zsidózás és nem tudom neki meggyőzően mondani az ellenkezőjét ,pedig én közöttük élek a valóságos DEMOKRÁCIÁBAN!!!!!!!Számára még ez sem bizonyíték!Hát itt tartunk családon belül!(Tudom ,hogy hát-tal nem kezdünk mondatot de most így kívánkozott ki belőlem)

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +19 (23 szavazatból)
  3. ez a levél mindenre jó, csak éppen arra nem, amire állítólag szánva lett – mondom én akkor is, ha ezzel sem x sem y nem ért egyet

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: -17 (23 szavazatból)
  4. Én már régóta mondom, hogy a magyarok ha lehetne újra megcsinálnák a Holokausztot csak a kedvező alkalomra várnak. Sokkal egyszerűbb nekik másokat okolni a saját dilettantizmusukért mint tenni ellene. Megérdemli ez a nép a diktátorait. Szükségük van arra, hogy legyen valaki aki megmondja nekik, hogy mit csináljanak és mit gondoljanak. Amikor az a lényeg, hogy egy írónak mi a származása akkor ott már nagyon nagy baj van. Meneküljön minden normális ember ebből az országból amíg lehet!

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +29 (37 szavazatból)
  5. Rest vagyok, ezért a Kapcsolaton, “puputeve” blogjába írt véleményem másolom ide.

    “Érdekes volt ez a mai vita, noha az “érdekes” szó itt és most eufemisztikus.
    Vitáznom kell, mert ebben a tükörben ‘hál Istennek nem látom magam, s remélem, tudom, sok millió honfitársam sem. Ellenben a tükör, sajna ronda, mondhatni rút. Nehéz időket élünk, de ilyen végletesen leegyszerűsítő, kollektív tükrök fabrikálására nem vállalkoznék. E felületen, valamivel alább citálták a Mazsihisz véleményét link nélkül. Korrekt, világos és józan. http://www.mazsihisz.hu/2011/09/04/kertesz-akos-he tszer-4465.html
    Fontos elolvasni!!! Az utolsó sor: “Az elhatárolódás helyett ezért talán a harag az érvényesebb: hogy jött ahhoz Kertész Ákos, hogy ilyen lehetetlen helyzetbe hozzon minket!?”

    A baloldal hirdeti; humánus, befogadó, toleráns, és ároktemető. Kertész a jó ég tudja miféle megkeseredés okán, most csak árkot mélyített. Jó mélyet. Teszi ezt a “Kasparek” a “Makra” a “Csengődi Böbe házassága” stb. szerzője. Fel nem foghatom miért!?
    kishankis(s)

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: -7 (13 szavazatból)
  6. Hát ez a se füle, se farka “levél” csak olaj lesz a tűzre.
    Főleg ezzel:
    “Ennek a levélnek mi nem szerzői, hanem címzettjei vagyunk. Egy Kossuth-díjas író nekünk írott levelét nem fogjuk átírni. Neki joga van, akár rasszistának is lenni.

    .. hát kisember vagy mindenkinek joga van rasszistának lenni….vagy senkinek. Mert ugye minden ember egyenlő….vagy tévednék? Amúgy a Kosutth díj nem mérce, mert mindig az adott, regnáló hatalom kegyeltjeinek volt a jussa.

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: -14 (24 szavazatból)
  7. Gratulálok Bartus Lászlónak! Köszönet a cikkért. Nem, nem vagy egyedül abban, hogy érted miről ír Kertész Ákos. Én pontosan értettem. Ám nem vettem magamra, nem is éreztem, hogy engem bántott volna. Sőt szívemből beszélt! Az ő levele egy megrázni akaró, keményen fogalmazó, ugyanakkor kétségbeesett írás. Mert tehetetlennek érzi magát, hiszen kevesen hallják, hogy mit mond. Lényege: ÉBRESZTŐ MAGYAROK!!! ILYNEK AKARTOK LENNI?! NEM VOLT ELÉG, MI JÖJJÖN MÉG, HOGY VÉGRE KIÁLLJATOK MAGATOKÉRT?! Egyébként nekem is Ady és józsef Attila jutott eszembe róla…Reggel azt kérdeztem a férjemtől: Nem értem miért vannak kiakadva Kesrtész írásán? Nem értik? Mit nem lehet ezen érteni? Tényleg ennyi funkcionális analfabéta van Magyarországon? Sajnálom, nagyon sajnálom…Kertész Ákost viszont teljes mértékben megértem!

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +23 (29 szavazatból)
  8. http://karancs.nolblog.hu/archives/2011/09/06/Kertesz_Akost_gyalazokrol/

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +1 (1 szavazás)
  9. Tisztelt Bartus Úr !
    A Kertész Ákos Önöknél megjelent cikkére beérkezett és beérkező OREDÁNÉRE, ÚTSZÉLI vélemények nem a magyarság többségének véleménye. Ők leírták és leírják a saját gondolataikat érzelmeiket amit az értekezés kiváltott és kivált belőlük. Az az ÖVÉK, Kertész Ákosé pedig az ÖVÉ. Szomorú tapasztalati véleményem, hogy a MAGYAR ember, CSAK EGYETLEN IGAZSÁGOT ISMER . A SAJÁTJÁT. Nem érti, hogy a vita a tudás cseréje( ész érvek alapján ), a vitatkozás meg a butaságé. Ezért vele nem lehet értelmes vitát folytatni. A magyar nyelv csodaszép, minek alapján a szólásszabadság értelmezése : MINDENKI AZT SZÓL, AMIT SZABAD ” is lehet.

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +9 (11 szavazatból)
  10. Laci, nagyon jó cikket írtál, pompásan megragadtad az egész helyzetet. Ellentétben K. Nagy Tiborral én pontosan értem, miért ragadtatta magát ilyen súlyos szavakra Kertész Ákos, amivel lehet, hogy tényleg mélyített valamelyest azon az árkon. (Más kérdés, hogy már az árok megléte is szégyen a magyarságra nézve, és csak Kertész állítását igazolja…). Elkeserítő lehet 80 évesen újra annak a szellemiségnek az újjáéledését tapasztalni itt Mo-on, amiről már azt hittük, nem ismétlődhet meg… Én sem akarok hinni a szememnek-fülemnek, pedig feleannyi idős vagyok, mint Kertész – és még csak zsidó sem vagyok, tehát nincs félni valóm. Egyszerűen csak olvasott ember – aminek fontosságáról Laci a fenti cikkében ír. Illetve nem igaz, hogy nincs félni valóm – féltem azokat az embertársaimat ebben az országban, akiket újra faji alapon kezdenek megkülönböztetni. És magunkat is, akik kiállnánk mellettük – mert így mi is ellenséggé válunk…

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +4 (6 szavazatból)
  11. A 90-es évek óta több alkalommal is hosszabb időt töltöttem külföldön saját finanszírozásból és elszántságból. Mindig kerültem honfitársaimat Írországban, Dél-Angliában, Bretagne-ban, mert kínos és értelmetlen találkozások volak. Az első “Te is magyar vagy? mondat után jött a kölcsönkérés, bunkó sztorik, bolti lopások élménybeszámolója, – a másik fél részéről – az adott nép, ország lefikázása, a “honi felsőbbrendűség” kifejtése. Jó pár éve mondtam a zöldséges ismerősömnek, hogy a magyar egy buta és aljas nép – jelenlevők mindig kivételek. Azóta havonta hív, és beszámol a votl vevői újabb és újabb, engem igazoló megnyillvánulásairól, és egyéb történésekről.
    Biztos vagyok enne, hogy nem lesz megtisztulás, ébredés konkrét, nagyszámú áldozatok nélkül. Nem tudom, mikor jön, de nem lehet sok idő hátra. Akkora a félelem és a tehetetlenséggel és ostotasággal párosuló gyűlölet, hogy csak egy szikra kell, legyen az éhséglázadás, avagy bármi, és robbanni fog. Nem a kormány ellen, hanem a másik magyar ellen. Meggyőződésem, hogy Viktorék erre játszanak, csak ez mentheti meg hatalmukat további évekre, jönni fog a szükségállapoti kormányzás, ennek minden elképzelhető kísérőjével egyetemben.
    Aki teheti, menjen minél előbb, minél messzebb, a “túlélőket” sem lehet majd irigyelni. Azt pedig nem zsidóként, plusz fájadalom nézni, ahogy a zsidó származású magyarok is keményen és rendszeresen nyesik egymást. Ebből is lkitűnik számomra, amit persze tudtam, hogy ők is “igazmagyarok”. Eszük annyi.
    Pár éve a KIng Davidben dolgoztam,mint segédszakács. Séfem az első percben azt kérdezte: – Utálod a zsidókat? _Nem, feleltem, semmi bajom velük. – Na itt majd gyorsan megutálod őket – volt a válasz, ami végül is nem jött be, igaz közelebb sem kerültünk egymáshoz, nettó főnök-beosztotti viszony maradt, némi szokványos ellentéttel. Amikor egyszer a tulaj nem akarta kifizetni a jogos állásidőmet, ő érvelt igazam mellett a főnökségnél, mire engem azonnal kirúgtak. Azóta is csak az maradt meg bennem, hogy volt egy kollégám, aki kiállt értem, a végeredmény most mindegy. Hányan mondhatják ezt el magukról?

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +8 (14 szavazatból)
  12. Az kétségtelen hogy a radikálisok lényegesen nagyobb hangerővel képesek jajveszékelni ha valaki a pöcsükre lép.
    Sőt. Képesek több név alatt levelezni hogy többnek tűnjenek.
    Szerintem csalnak a választásokon is , lásd szavazók ide-oda utaztatása.

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +14 (20 szavazatból)
  13. hatpupoo:
    Én meg magamat érzem kínos helyzetben ha azt látom hogy valaki ellop egy áruházban valami túrórudit és gyorsan magába tömi.
    Szerintem a TESCO kamerái látják de nem éri meg nekik a botránykeltés.
    De olyan szégyenletes dolog ez…

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +8 (12 szavazatból)
  14. > hegyilakos, (9:23)
    „Nem értem miért vannak kiakadva Kertész írásán? Nem értik? Mit nem lehet ezen érteni? Tényleg ennyi funkcionális analfabéta van Magyarországon?”
    .
    Szerintem értik, csak nem akarják megérteni! Ez nagy különbség.
    Ki azért, mert alapból zsidóellenes és most Kertész Ákos cikke nyomán okot találtak a nacionalista, fasiszta eszméik igazolására.
    .
    Ki azért, mert Kertész Ákos magyarokról írt kemény véleményét rasszista kijelentésnek gondolják és ezért elítélik.
    .
    Ebben a vitában a lényeg, az üzenet vész el!
    .
    Régi módszer az, ha nem akarunk szembesülni a tényekkel és nem akarunk, vagy nem tudunk változtatni rajta gyengeségünk okán, akkor belekötünk a megfogalmazásba.
    .
    Régen történt a munkahelyemen. Egy vállalati összejövetelen egy fiatalember felszólalt és elmondta a véleményét, és azt is mit és hogyan kellene megváltoztatni.
    .
    Mi volt a vállalat vezetőinek a reakciója? Nem a kritikával és a javaslatokkal foglalkoztak, hanem azzal, hogy a fiatalember hogyan mondta el!
    Az pedig teljesen kivesézték!
    .
    Nem változott semmit a társadalom a 40 év alatt!

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +10 (14 szavazatból)
  15. Könyörgöm!!!…
    .
    A GENETIKUSAN kifejezést, az utóbbi évek közbeszédében először ORBÁN VIKTOR HASZNÁLTA, méghozzá egyik elhíresült tusnádfürdői beszédében, amikor azt találta mondani, hogy “a baloldalon . g e n e t i k u s a n . kódolt, hogy időként ráront a nemzetére”.(Ha az idézet nem lenne pontos, kérem valaki pontosítsa. Bocs.)
    .
    Kertész Ákos csak ÁTVETTE TŐLE ezt a költői képet, ami akár plágium gyanánt is felfogható.

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +19 (21 szavazatból)
  16. Gratulálok a cikkhez kedves Bartus László.Kifogástalan, fontos, nagyon szép, igaz cikk.Találó és szép hasonlat az “aranymosás” Az “aranymosás” mesterségére buzdítani a legnemesebb emberi cél….igen ennek az ellenkezőjét teszi Orbán Viktor.Ezt nem bocsájtom meg neki soha….ő lehetett volna az egyik karizmatikus aranymosó, de nem ezt választotta.

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +10 (12 szavazatból)
  17. Nincs igaza Bartus ur!
    A genetikusan” szó használat a teljes mértékben helyes.
    Meg is magyarázom miért:
    A magyar nép többsége szótlanul türte 825 005 Magyar zsidó törvénnyekkel történő kirekesztését a magyarok közül.
    És türte az utána következő Holokausztot,majd a nyilas rendszert,majd a rákosi -kádár diktaturát is.Persze lehet mondani,hogy nem mindenki.Ez igaz,de a tulnyomó többség igen.
    És most is támogatják az orbán-féle diktaturát is.
    A mai közvélemény kutatások szerint is meglenne a 2/3-a orbánnak,ha most lennének választások!
    Vagyis a tulnyomó többség generikusan alattvaló!

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +17 (21 szavazatból)
  18. Az emberek nagy resze ugy eli meg magyarsagat, mintha az onmagaban erdem lenne. Az hogy valaki magyarnak, szerbnek, szlovaknak vagy romannak stb szuletett az nem erdem, csak egy allapot. A macska sem lehet buszke onmagaban arra, hogy ö macska. Ha nekilat es mindennap megfog egy-ket egeret, akkor lesz mire buszkenek lennie. Az embereknek is tettekkel kell kierdemelni a tiszteletet es megbecsulest. Az hogy valaki magyar vagy mas szamomra meg nem mond semmit, nem ertekesebb es nem ertektektelenebb mint mas nacio. Altalanositani nem lehet, minden ember egyenkent merlegelendo es amig tetteit, megnyilvanulasait nem ismerjuk, nem lehetnek eloiteleteink.

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +12 (14 szavazatból)
  19. Az újkori “mélymagyar” náci ivadékok saját megbocsájthatatlan történelmi bűneiket az ország egészségesebb felére “testálják”, úgy, hogy bűzös csatorna-nyílások védőernyője alól azt fröcsögik a világba, hogy a “baloldal genetikusan ront rá a nemzetre, ha teheti”. ŐK nem is részei a (jobbos)hazának, hisz “a haza nem lehet ellenzékben”. A “(jobbos)haza” folyamatos jelenkori történelem hamisítási kísérletei és az általa “meghonosított” genetikai hivatkozások okán a mostani Kertész Ákos írása nyomán gerjesztett purparlé fokozottan undorító és szégyenletes.

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +10 (12 szavazatból)
  20. Más szemében a szálkát …… tipikus. Persze a parlamenti mocskok, a cigányozás s zsidózás a rasszista aljas indokból elkövetett többek közt gyermek gyilkosság nem verte ki a nép az isten adta népnél a biztosítékot !!!!!!!! Hánynom kell ,nem cáfolt rá a bennem kialakult képre most sem a kollektív magyar lélek!

    Na faj magyar keret legények most lehet mínuszt osztani.

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +13 (15 szavazatból)
  21. A nemzetek kozos tulajdonsagokkal torteno altalanos felruhazasa szamomra a fegyveres konfliktus (haboru) lelektani elokesziteset jelenti. A zsidok mind ilyenek, a magyarok mind olyanok. Innen mar csak egy lepes azt mondani, hogy ezert tamadjunk rajuk. Normalis esetben az emberek nem ugranak csak ugy egymasnak, ezt lelektanilag elo kell kesziteni, hogy amikor eljon az ido, gondolkodas nelkul oljenek.

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +12 (14 szavazatból)
  22. Egyet is értek déli barátom,minden szavaddal. Ezt az elő készítést meg kezdte Orbán gyerek meg a rohamosztaga már jó pár éve. Rendezni kellett volna a dolgokat a fejekben ,szembe nézni a bűneinkkel.

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +9 (13 szavazatból)
  23. Az elokeszites tobb mint sikeres, Magyarorszagon most mar mindenki ugrik, azonnal a masik torkanak. Felek a helyzet kozel all a “robbanashoz”.
    Sajnos en mar megeltem hasonlot. Szeretnem ha nem lenne igazam.
    Isten ovja Magyarorszagot.

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +9 (9 szavazatból)
  24. > Parsival, (10:51)
    „A GENETIKUSAN kifejezést, az utóbbi évek közbeszédében először ORBÁN VIKTOR HASZNÁLTA”
    .
    A Fidesz elnöke szerint a baloldal többször “rárontott nemzetére –
    2005. Augusztus 9. Népszabadság Online
    .
    „Kormányváltás után a Fidesz új, munkahelyeket teremtő és drasztikus adócsökkentésen alapuló gazdaságpolitikát ígér. És olyan közös nemzetstratégiát, amelyben a baloldal is helyet kap, ha “nemzeti fordulatot” hajtana végre, de ennek esélyei a baloldal “genetikai vagy inkább történelmi meghatározottságai miatt” minimálisak.”

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +7 (7 szavazatból)
  25. Bartus úr, mint mindig: tisztességes és alapos. Kíváncsi vagyok ebből melyik “egy szót” vagy “egy félmondatot” fogják kipécézni azoknak, akik sajátfejűleg képtelenek lennének egy ilyen szöveg végig olvasására és megértésére?
    A baloldali írástudók árulása meg vajh miért is nem lep meg? Talán mert kevés kivételtől eltekintve rájuk fokozottan érvényes Kertész írása? Ráadásul nekik még az a mentségük sincs, mint a félanalfabéta jobbosoknak “Nem tudják, mit cselekszenek”?
    De szerintem ez nem magyar jellemvonás: a weimari köztársaságot fikázó és Hitler hatalmát eszmeileg előkészítő “balliberális” írók (pl akik Thomas Mann figyelmeztetését hisztériának nevezték) németek voltak. A Debreczenit fikázók meg magyarok. A szolgalelkűségnek és alattvalóságra valóságnak lehet hogy van génje – de az nem kizárólag magyar.

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +11 (11 szavazatból)
  26. Bartus úr, egyébként ha jól emlékszem, azzal “Búcsú”zott, hogy most végre lesz ideje az olvasásra. Hát lett! De talán nem eszement jobbos fröcsögések tömegére gondolt. Részvétem, amiért helyettünk is végig kell azokon rágnia magát – és köszönöm, hogy minket megkímél tőle!

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +13 (13 szavazatból)
  27. Kedves Bartus László!
    Örömmel olvastam, hogy Ön sem tarja szerencsésnek a “genetikusan” szó használatát. Mester Ákos (http://www.168ora.hu/velemeny/ennyi-kertesz-akos-amerikai-nepszava-nyilt-level-81922.html) és Révész Sándor (http://nol.hu/velemeny/20110906-elfogadjuk_) írásával és Schiffer András nyilatkozatával tökéletesen egyetértek, és szerintem nagyon jó, hogy ők mint baloldali és zöld, a náci típusú rasszizmust mindig is elítélő emberek is egyértelműen elítélték Kertész Ákosnak ezt a megnyilvánulását. A nagyon határozott és egyértelműen elítélő kritika is vélemény, és éppúgy része a szólásszabadságnak, hogy ezeket is el lehet mondani, le lehet írni, és ha érvekkel támasztják alá a kategorikus kritikát, akkor végképp nincs vele semmi gond egy demokratikus országban. Mint ahogy Ön is abszolút kategorikusan ítél el nem is egy dolgot, többek között a náci típusú rasszizmust. Természetesen, ahogy Schiffer András rámutatott, Kertész Ákos szörnyű háborús élményei érthetővé teszik, hogy miért érez így, de ettől még a genetikus az genetikus, a rasszista megnyilvánulás az rasszista megnyilvánulás, akárki mondja. Egyébként a náci propagandabeszédeket sem genetikaprofesszorok tartották és nem tudományos értekezések voltak. Az Ön mostani cikkében a leginkább a végkifejletet látom problematikusnak: hogyan lehetne jó Kertész Ákos cikke, hogyan lehetne hatásos a rasszizmus elleni küzdelemben, hogyan lehetne rasszista terminológiával és retorikával küzdeni a rasszizmus ellen? Éppen hogy teljesen hitelteleníti a náci szövegek elleni fellépést. Egyik rasszizmus sem jobb a másiknál és egyetlen sokat szenvedett nép, örmény, zsidó, magyar tagja részéről sem elfogadható, hogy a saját szenvedései, az őt ért támadások miatt feljogosítva érezze magát, hogy másokat teljesen ugyanolyan stílusban támadjon. Megteheti, de saját magát és pláne a rasszizmus elleni harcát hitelteleníti.

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: -1 (5 szavazatból)
  28. Kertész Ákosnak kijár egy plágium-per. Végülis, hogy jön ahhoz egy galiciai jöttment*, hogy a bölcs vezér szónoki fordulatait használja fel saját igaza kifejtésében?
    Majd szólunk a budai Gyulának…
    .
    * Elnézést, én is plagizáltam Bayer Zsolt udvari tollnoktól, a bölcs vezér legjobb barátjától.

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +9 (9 szavazatból)
  29. Avi ezt írja hozzászólásában:
    “Én már régóta mondom, hogy a magyarok ha lehetne újra megcsinálnák a Holokausztot csak a kedvező alkalomra várnak.”

    Nem, Avi. A magyar fasiszták és nyilasok csinálnák meg újra. Nem kell általánosítani. Az viszont tény, én magam is olvastam a “szent”koronarádió hozzászólásai között olyan mondatot, amely végül is a holokausztot vágyta vissza…

    Hát, hogy ilyenkor hol van Szalai Annamária vigyázó tekintete? – Sajnos, nem tudom.

    Az igaz, ha fiatalabb lennék, biztos hogy megpattannék az országból… – pedig nem vagyok zsidó származású. De elmennék, mert elviselhetetlen módon torzul el minden egy fals világ és gondolkodásmód felé. Még egy pár év, és ha így maradnak a dolgok, ez a lelkibeteg magyar nép megbolondul…

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +11 (11 szavazatból)
  30. Nekem semmi bajom a genetikusan szóval sem. Figyelemreméltó, hogy azok vannak vérig sértve, akik minden lelkiismeret furdalás nélkül tulajdonítanak genetikus tulajdonságokat más népcsoportoknak, főleg zsidóknak, cigányoknak.

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +10 (12 szavazatból)
  31. Miért ha valaki bárki közülünk birkának nevezi a magyar népet, az szerintem ugyanazt jelenti,csak nem egy ismert ember írta hanem egy a sok közül.Azért még nem olvastam ekkora felháborodást.Egyébként igen a magyaroknak sokaknak na azért nem mindenkinek igenis van hajlama arra,hogy bizonyítsa szolgalelkűségét.Ez nagyon jól megfigyelhető volt a pártállamban is a munkahelyeken is és az élet minden területén.Ma is létezik, aki már nem dolgozik az is hallhatja a gyerekei elbeszéléséből amit mesélnek a munkahelyi viszonyokról.Ki pénzért ki meggyőződésből teszi ezt.A megvilágosodás fogja elhozni amikor talán ráébrednek,hogy rosszabb helyzetben vagyunk mint az elmúlt rendszerben.Végre sokan örültünk a szabadságnak még a levegő is más lett és most sokkal rosszabb helyzetben vagyunk mint 1989-ben.Az függetlenség érzését vették el újra és nekem ez a tragédia.Igaza van Bartus úr az utat kellett volna megmutatni a szabadság meghagyásával egyetemben, ahol el tudtunk volna jutni az európai demokrácia kiteljesedéséhez.Ezzel szemben újra leigáznak,megaláznak kiszolgáltatottá tesznek.Na ez a magyarok igazi tragédiája kell legalább 50 év mire visszaállunk az eredeti pályára.

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +7 (7 szavazatból)
  32. Asernek:

    Vegyél vissza az orcádból, nem vagyunk genetikusan alattvalók. Sajnos, a magyar nép még soha nem tapasztalta meg azt, hogy milyen a valódi demokrácia. Ebből fakad, hogy elvisel, eltűr, megtűr diktatúrákat néhány évtizedig – de nem tovább.
    Hogy nem álltak ki a zsidóság mellett a második világháború idején? Ez azért történhetett meg, mert ezt megelőzően több évtizedes agymosáson esett át az egész nép, és megtapasztalta, hogyha ugrál, akkor megint csak a rövidebbet fogja húzni. Ennyi ez, és nem több. De ez is így általánosítás, mert ha nem is sokan, ha nagyon kevesen is, de nem mindenki asszisztált a holokauszt rémtetteiben.

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +6 (8 szavazatból)
  33. A baloldal lehetett genetikusan kódolva arra, hogy rárontson a nemzetére?
    Amikor a fidesz ezt mondta, akkor senki nem háborodott fel.
    Most mitől ez a nagy felháborodás?
    Talán azért, mert tudják, hogy nagy igazságot írt le Kertész Ákos.
    Mert arról ír, hogy az a fajmagyar, igazhitű, turulbuzi, aki szavazott a 300Ft-os vizitdíj ellen (és anno rendszeresen tüntetett a semmiért), és köpködött a kitalálóira, azok most mind kussolnak, amikor elveszik a jogainkat, az alkotmányunkat, a megtakarításainkat, az egyházainkat, a demokráciát, a köztársaságot, a munkánkat, a lakásainkat.
    300 kibaszott forint miatt lázadtak, de a szabadságukért egy lépést sem tesznek.
    A moslék kell nekik (a hazugság), abban érzik jól magukat, a szabadsággal nem tudnak mit kezdeni. Vidáman röfögnek, de nem veszik észre, hogy a vesztükbe rohannak.
    Erről szól Kertész írása, csak kéne értelmezni.

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +12 (12 szavazatból)
  34. Nekem is üvöltözte 2 napja két személy, hogy a rohadt, magyargyűlölő Kertész Ákos, meg zsidóztak is egy sort, azzal, hogy vinni kellene Auswitzba, ott majd megkapja a magáét. Természetesen a magyar nemzet címen megjelent írás egy mondata alapján. Majd a következő mondat, hogy zsidó agymosás volt, az ilyen Kertész féléké, hogy Auswitzban megöltek volna valamit, az csak rekreációs központ volt.
    Ajánlottam, h olvassák el az egész cikket mielőtt fufnyogni kezdenének, de ez lepergett róluk, indok kell, hogy felháborodhassanak.

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +5 (5 szavazatból)
  35. A legszomorúbb, hogy tökéletesen igaz, amit Kertész Ákos leírt, de ilyen erővel, Ady ellen, Petőfi ellen is ki lehetne kelni, írtak ők is hasonló erőset, a koruk nyelvén fogalmazva.

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +6 (6 szavazatból)
  36. Fordítva vannak bekötve a kedves honfitársak.
    Egyszerűbb ha akkor óbégatnak, amikor találkoznak az igazsággal,mintha ez felmentené őket azokért a hazugságért amiket elnéznek.

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +8 (8 szavazatból)
  37. http://bdk.hhrf.org/?module=news&target=get&id=130

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: -2 (2 szavazatból)
  38. Akinek a “genetikusan” szóról a náci fajelmélet – és csak az – ugrik be, az nyílt, vagy látens fasiszta, rasszista, vagy akármista. Ha pedig baloldali, akkor egy beszari alak. Amikor végre valaki a saját eszközükkel vágja az igazságot a fasiszták pofájába, aki ettől értelmiségi finnyásságból elhatárolódik – az a fasiszták cinkosa. Még az is cinkos, aki néma, hát még aki nem áll ki Kertész mellett.

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +6 (6 szavazatból)
  39. Normális embernek ugyanis NEM a fajelmélet jut a genetika szóról eszébe. No de a nácik nem is normálisak!
    Ja: és az alattvaló szó sem a zsidóknak való alávetettség tényét, vágyát vagy miafrancát takarja, hanem azt a szervilis, opportunista, hajbókoló, szolgalelkű MAGYAR össznépi magatartást, amelyet a legjobb költőink évszázadokon keresztül olyan ékesszólóan ostoroztak. És amire orbánc mostani ámokfutásának dermedt tűrésével is olyan meggyőző bizonyítékot adtak.

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +7 (7 szavazatból)
  40. Nem ertem, mikor Hofi mondta ugyanezt, az egesz orszag nevetett.

    Amikor az amerikaiak megerkeztek Taszlarra, arrol viccelodott, hogy a magyar nem tud meglenni egy segg nelkul amit nyalhat.

    Nem ertem.

    Ja, de igen. Kertesz zsido. Ezeknek fontosabb hogy ki mondja, mint az, hogy mit mond. Mikor a FKP (felcsuti kispocs) disznoolozik, az mehet. Valaki idezhetne a magyar orszaggyules kulturalis es sajtobizottsaganak elnokenek, a hires koltonek sorait is – olyan ordenare hogy nem merem ideirni. Es o osztja az eszt, hogy Kertesz mit mondhat meg mit nem.

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +9 (9 szavazatból)
  41. engem az gondolkodtat el az iras olvastan, vajon mi itt a masik oldalon fel vagyunk keszulve egy tamadasra olyan emberek altal, akik olni is kepesek lennenek? fel lehet egyaltalan erre keszulni? en mar regota sejtem, hogy ejnyebejnyezessel semmire sem megyunk, dehat akkor mivel lehet megallitani ezt a mocskot, hogyan lehet a megmetelyezett gondolatokat kitisztitani a fejekben?
    ezek az indulatok valakik altal folyamatosan izzanak es ugrasra keszek es mi, akik ellen ez iranyul meg most is lelkizunk, egymast kritizaljuk?

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +5 (5 szavazatból)
  42. innocent: a kutyák a félelem és a menekülés jelére (az adrenalin szagára) azonnal támadnak. EGY esély van: szembe fordulni és megpróbálni határozottan fellépni. Amikor a kutyámat sétáltattam, ezt volt alkalmam kipróbálni egy kóbor kutyafalkán. Csak addig voltak nagylegények, amíg néhány követ nem vágtam hozzájuk. Másképpen nem megy. Kertész szép, nagy, hatalmas hullámokat verő követ vágott hozzájuk. Remélem, még sokan követik a példáját – és a dögök akkor vonyítva takarodnak.

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +7 (7 szavazatból)
  43. A “genetikusan alattvaló”, “genetikusan alsóbbrendű” szóösszetételek tipikusan a náci fajelmélet jellegzetes kifejezései. Szépítgetni lehet, de a helyzet ez, nem véletlen, hogy Bartus László is elismerte, hogy nem szerencsés a kifejezés. Szerintem és mások szerint meg elfogadhatatlan.

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: -6 (6 szavazatból)
  44. Husz János Puszita

    Nem is tudom, szerintem felesleges volt ez a cikk. Aki érti, mit akar mondani az író, az érti, aki nem, annak hiába magyarázzuk. Nem kell elnézést kérnie senkitől, sőt!! Becsülöm azért, hogy a baloldali mismásolás, fanyalgás, sírás-rívás közepette kiállt és egyenesen belemondta a szemünkbe a véleményét. Remélem sok hasonló írást fogunk még olvasni Kertész Ákostól. Azt is remélem, lesznek követői.
    .
    ..termelési regény..nagyon tetszett.

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +5 (5 szavazatból)
  45. Husz János Puszita

    Ne sértegesd a kutyákat Kekec! Nem mindegyik jobber közülük sem.

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +2 (2 szavazatból)
  46. kekec

    ugylegyen! bar gyanitom, nem fog ilyen konnyen menni…

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +2 (2 szavazatból)
  47. Husz János Puszita

    Hogyhogy nincs 60 mínusz mindegyik kommentnél? Hol vannak a jobberek?

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +1 (1 szavazás)
  48. 2005.07.Orbán Tusnádfűrdői beszédéből dézet:
    “Kormányváltás után a Fidesz új, munkahelyeket teremtő és drasztikus adócsökkentésen alapuló gazdaságpolitikát ígér. És olyan közös nemzetstratégiát, amelyben a baloldal is helyet kap, ha “nemzeti fordulatot” hajtana végre, de ennek esélyei a baloldal “genetikai vagy inkább történelmi meghatározottságai miatt” minimálisak.”

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +4 (4 szavazatból)
  49. Egyetlen rész nem tetszik a cikkben.
    Igenis, magunkra kell vállalnunk, magunkra is el kell fogadnunk az ítéletet. Végig kell gondolnunk, hogy mi magunk hol, mennyire hordozzuk magunkban azokat a tulajdonságokat, amiket Kertész ostoroz. Keressük csak!

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +5 (5 szavazatból)
  50. innocent:
    Nem vagy te olyan innocent, mint amilyennek látszol.
    A lényegről:
    Erre fel lehet készülni lélekben és cselekvési tervvel. Melyikre gondoltál?

    VA:F [1.9.3_1094]
    Értékelés: +2 (2 szavazatból)

Írja meg véleményét!

 
KOHÁNYI TÁRSASÁG LÉPJEN BE!
AP VIDEÓ - HÍREK A VILÁGBÓL
AP VIDEÓ - HÍREK A VILÁGBÓL
Szabad Magyar Tv
Szolgálati közlemény

Felhívjuk vendégbloggereink és olvasóink figyelmét, hogy az alábbi vendégblogok némelyikének legfrissebb posztjai, ill. linkjeik technikai okokból, rajtunk kívülálló, a WordPress.com által bevezetésre kerülő változások következtében nem jelennek meg. Ezért az érintett blog-dobozkák egyelőre üresek. A probléma megoldásán az AN munkatársai dolgoznak. Addig kérjük a bloggereink és olvasóink megértését és türelmét.

Áthidaló megoldásként, a helyzet rendeződéséig itt is felsoroljuk a kárvallott blogok linkjeit, hogy olvasóik mégis el tudják őket érni az AN-ről is:


Az AN szerkesztősége.
2015.03.23.

RSS e-Vitae
RSS kanadaihirlap
RSS torokmonika
Videók

videos