Teherán/Új-Delhi/Peking – A Reuters exkluzív riportja szerint iráni importőrök nem fizették ki 200 ezer tonna rizs ellenértékét legfőbb szállítójuknak, Indiának. A fizetés akadozása az iszlamista rezsimmel szemben folyósított újabb nyugati szankciók jele. Ennél is meglepőbb fejlemény azonban, hogy a szankciók kiterjesztését nem pártoló, a nyugati olajembargóhoz nyomatékos amerikai kérés ellenére sem csatlakozó Kína – minden valószínűség szerint az ár lenyomása reményében – Szaúd-Arábiával és több más országgal kezdett tárgyalni az iráni olaj kiváltásáról.
Az Iránba irányuló rizsszállítmányok kifizetésének elmaradása miatt az Össz-Indiai Rizsexportőrök Szövetsége arra szólította fel tagságát, hogy a továbbiakban hitelbe ne szállítsanak a perzsa országnak. Az intézkedés súlyosan érintheti Iránt, amelynek tartósélelmiszer-importját az eddigi szankciók már így is részben megbénították.
Vidzsáj Szetia, a Szövetség elnöke szerint komoly ügyről van szó, miután nem lehet kizárni, hogy Iránnak a jövőben is fizetési nehézségei lesznek. Indiai források szerint az eddigi lejárt követelés 144 millió dollárra rúg. Ezeket a szállítmányokat India októberben és novemberben hajózta be. A legtöbb indiai rizsexportőr kilencven napra hitelez vevőjének. A Szövetség a ki nem fizetett rizs miatt az indiai államhoz fordult, amely ilyen esetekben részben kézfizető kezesként lép a fizetni nem képes vagy hajlandó megrendelő helyébe, egyszersmind annak hitelezőjévé válik a rizskereskedők helyett.
Irán évente 2,9 millió tonna rizst fogyaszt, ennek 45 %-át kénytelen importálni. Nem csak a rizs körüli teljesítésekkel vannak gondok. A múlt héten öt hajó Iránba tartó gabonaszállítmányát máshová irányították, miután az ország korábbi gabonaszállítmányokat nem bírt kifizetni. Az iráni gabonafogyasztásnak mintegy 70 %-a indiai import, közte a közkedvelt és világszerte iráninak tartott bászmáti rizs is. Bejelentették, hogy India 2012-ben a tervezett 11,8 millió tonna helyett 29,8 millió tonna rizst halmoz fel az állami gabonaraktárakban.
További tíz teherhajó, fedélzetén összesen körülbelül 400 ezer tonna gabonával, iráni kikötők előtt vesztegel a nyílt tengeren; a szállítmányok tulajdonosai nem engedik kipakolni őket, mert nem lehetnek biztosak abban, hogy a perzsa ország belátható időn belül fizet. Miután India nem küld több rizst, példáját követte és leállította gabonaszállítmányait Pakisztán és Vietnam is. A térség egy másik jelentős importőre és amerikai szövetségese, Thaiföld már tíz éve leállította iráni élelmiszerexportját.
Teheráni rizskereskedő. Több marad az indiai raktárakban
Az ország 74 millió lakosának ellátása megnehezülhet ilyen körülmények között, különösen ha július elsejétől teljesen beáll az Európai Unió olajembargója, hiszen Irán függ a külföldi élelmiszertől – noha lakossága egynegyede dolgozik a mezőgazdaságban –, és ha nem tudja nyersolaját eladni, nem tudja lakosságát élelmezni, de más import fogyasztási cikkekből is hiány lehet.
Az iráni importköltségekhez járul a nemzeti valuta értékének zuhanása, az irániak ugyanis az állandó fenyegetettség közepette nincsenek bizalommal kormányuk intézkedései és a – január 26-án 8 %-kal leértékelt – riál értéke iránt, így aki tud, szabadul minden készpénzétől, és azon dollárt, nemesfémet, drágakövet vagy tartós élelmiszert vásárol – de így utóbbiak ára is természetesen folyamatosan emelkedik.
Jókora a különbség a riál hivatalos és feketepiaci árfolyama között, különösen a dollárral szemben. A hivatalos Teherán különféle szigorú intézkedéseket helyezett kilátásba a kettős árfolyam megszüntetésére, az igazság azonban az, hogy a világtörténelemben még nem sikerült elérni egyetlen országban sem, hogy az emberek nagy többsége egy pénz hivatalos árfolyamában higyjen, ha létezik másfajta árfolyam is.
A mind körülményesebbé váló export-import iráni relációja lassanként a nemzetközi feketepiacra tevődik át, az ország mind kiszolgáltatottabb helyzetét főként dubai közvetítők, strómanok használják ki. E fejlemények kapcsán a Reuters szerette volna megtudni a hivatalos Irán, illetve az iráni külkereskedők véleményét is, akik azonban nem voltak hajlandók kommentárra.
Megjósolhatatlan, hogy Irán meddig és milyen eszközökkel képes kitartani ekkora nyomás alatt, különösen, hogy – megint csak fizetési nehézségek miatt – januárban negyven százalékkal csökkent az Ukrajnától importált kukorica mennyisége. Európai kereskedők további iráni kukoricaszállítmányokat már le se kötnek, mert tartanak attól, hogy Teherán ezeket már sohasem fogja kifizetni, és máris új piacokat keresnek az így felszabaduló ukrán tengerinek.
Mahmúd Ahmedinedzsád. Van-e még ötlet a tarsolyban?
Indiai-iráni viszonylatban gondok lehetnek olajfronton is, mivel az Egyesült Államok szankciói minden olyan cégre és országra kiterjednek, amely olajat vesz Irántól. India, amely Irán második legnagyobb olajvállalója, egy török bankon keresztül kénytelen vásárolni az iráni olajat, amivel elkerüli az amerikai megtorlást, ellenben komoly többletköltségei támadnak; ezeket szeretné Iránnal átvállaltatni.
Február folyamán indiai delegáció érkezik Teheránba, hogy megbeszélje a két ország közti kereskedelem egy részének rúpiában történő elszámolását. Konkrétan India évi 11 milliárd dolláros olajszámlájának 45 %-áról van szó, amiért Irán kénytelen lenne elfogdani a rúpiát, egy olyan valutát, ami jó esetben annyit ér, mint a papír, amire ráírták. Valójában meglehetősen bonyolult a kérdés, mihez tudna kezdeni Irán közel ötmilliárd dollár értékű rúpiával a világkereskedelemben, főleg jelenlegi helyzetében.
Mindez azonban eltörpül amellett a nem várt csapás mellett, amelyet a jelek szerint Kína mér Iránra. Kína korábban semmi szín alatt nem volt hajlandó az olajembargóhoz csatlakozni, de hamarosan elszámolási vitába keveredett Iránnal, most pedig Szaúd-Arábiával és több más exportőrrel – nyugat-afrikai, orosz és ausztrál cégekkel – tárgyal olajvásárlásról.
Kína, a világ kettes számú fogyasztója volt eddig Irán legnagyobb vevője, az export egyötödét szívta fel, január óta azonban megfelezte, azaz napi 285 ezer hordóra csökkentette az iráni importot. A folyamat első számú haszonélvezőjének Szaúd-Arábia tűnik, amely október óta napi 360 ezer hordóval, 9,76 millió hordóra növelte a kitermelést – kipótolva ezzel az exportra szánt iráni kitermelés tíz százalékát, és nagyjából napi hárommillió dollárral csökkentve Teherán olajbevételeit.
Meglehet, hogy Peking látványosan nemet mondott a náluk járt Timothy Geithner amerikai pénzügyminiszter kérésére, ám úgy tűnik, részben mégis teljesítette azt. A fejleményt hivatalosan nem kommentálta sem Kína, sem annak legnagyobb finomítója, a Sinopec beszerzéseit intéző Unipec.











Jó cikk, összefoglalja, mi a helyzet ezzel az iráni olajárral, irán esetleges helyre tételével, és körülményeivel:
…
http://atv.hu/kulfold/20120209_sarkozy_nem_szeretne_ha_izrael_tamadna_iranban_fogy_az_elelmiszer
…
Talán most már ezzel is foglalkozhatnánk.
Kérdezzék meg a Matolcsit, ő majd elmondja, hogy lehet fizetni a semmiből.
Vagy, talán itt az ideje, hogy a rosszabbik meghálálja a támogatást, és küldjön oda néhány önkéntest ingyen munkára, vagy járhatnának Iránba tankolni. És ha már úgyis ott vannak, talán ott is maradhatnának.
Az autóban megszólal az az autópálya rádió:
- Figyelem ! Figyelem! Életveszély! Egy autó az autópályán forgalommal szemben halad! Figyelem! Életveszély!
Egy autós morog magában: – Egy? MINDENKI!!!
A közel-keleti témákban Eldrad a véleményvezető. Ennyi.
Jimbo
2012. február 9. csütörtök
10:58
Olvastam valahol, hogy Irán finomító kapacitása kevés még neki is, így pórul járhat, aki ott akar tankolni.
Én nem félek Eldradtól :
Ha hülyeségeket ír , a térdemet csapkodom és mosolyogva nem szólok semmitse :D :D
Én félek.
…
:)
gets:
…
“…Olvastam valahol, hogy Irán finomító kapacitása kevés még neki is…”
…
- Jól tudod.
…
Irán üzemanyag importra szorul, ami kb. így néz ki:
…
- Kitermelik a nyersolajat,
- Hatalmas pénzeken elszállítják a szomszéd országok finomítóiba, ott szintén hatalmas pénzekért feldolgoztatják a nyersolajat,
- Újabb irgalmatlan pénzeken visszautaztatják az immár finomított petrolkémai terméket,
- Ez még kevés, ezért importálnak is,
…
És hogy végképp kicsinálják saját magukat, az üzemanyagárakon valami félelmetes állami támogatás van, így iránban a benzin, dízelolaj, stb. olyan olcsó volt korábban, mint a csapvíz.
…
De hát nem volt mögötte semmifélre gazdasági teljesítmény, így pedig nem lehet évtizedekig ekkora támogatást rátenni semmire, nem hogy a kőolajszármazékokra.
…
Pár éve kezdték el fokozatosan megszüntetni az eszeveszett, teljesen fedezet nélküli üzemanyagár támogatásokat, ebből adódtak az első lakossági megmozdulások is, vagy 4- 5 éve, nem tudom pontosan.
…
Így jártak… de magukat csinálták ki, nem kellettek ehhez sem a zusákok, sem a zsidókok, sem zizraelek, sem senki más.
Érdekes cikk a hitleri nácizmus kezdeti, és az iszlámnácizmus jelenlegi nemzetközi megítéléséről:
…
http://www.dzsihadfigyelo.com/2011/11/07/mohamed-deja-vu-a-tortenelem-megismetli-onmagat-2/
Szerintem a magyar történet- és politikafelfogással az a baj, hogy légvárakra, fantáziákra, sosemvolt, nem lévő és sosemlesz dolgokra építkezik. Aztán amikor valaki tényeket közöl, meg van lepve, ha néhány embernél úgy elgurul a pirula, hogy nem találja. Ilyenkor hangzik el, hogy hazaáruló stb. Vannak dolgok, amiket emberek hinni akarnak. A magyar jobboldalon, szélsőjobboldalon tíz éve tart ez az Irán-imádat. Fölfedezték, hogy a legközelebbi rokonaink. És szépen épült a legenda, hogy micsoda fejlett szupercivilizáció, és szemben a hanyatló Nyugattal, ők, a tisztaszeműek, akik majd jól kitekerik a zsidók nyakát. Aztán most jön ez a cikk, vagy tudósítás, a Reuters, érdekes módon a Kurucinfón is hozták, persze tompítva; tanulságos elolvasgatni a kommenteket. A rajongók nem hiszik el a tényeket. Mi az, hogy a nagy, baráti Iránjuknak nincs mit enni, pedig még meg sem kezdődött a háború? És nem érdekli őket, hogy a győzelemhez nem zsidóellenesség kell, ahhoz elsősorban egy stabil gazdasággal rendelkező hátország kell, ahol nem 25 % a földet túrja lovakkal szántva a 21. században; ahhoz az kell, hogy iráni repülőgép-hordozók legyenek New Yorknál, és iráni Tomahawk rakéták figyeljenek ezerszám Kubában, és a nem olajalapú iráni gazdaság éves GDP-je ne akkora legyen, mint a Microsoft francia leányvállalatának a piaci értéke.
Az önmagában akár még dicséretes is, hogy egy rendszer nem épít be adókat az üzemanyagárba. Irán viszont kétségkívül elhitette 70 millió emberrel, akárcsak Venezuela, hogy 1 liter benzin bír lenni 50 forint. Az pedig nem annyi, az annyi, amennyi a világpiaci ár, tehát kb. 150-200 forint egy liter, mert különféle körülmények okozhatnak valamennyi ingadozást. Na és amikor a benya 80 forint lett, akkor kitört ott is a balhé, mert ment vele a kenyér meg a rizs. És most már nem nagyon mernek hozzányúlni dolgokhoz, mert több tízmillió ember úgy véli, hogy nem ingyenebéd van, hanem ez joga. Biztos, hogy sok embernek nem tetszik Iránban az a sok milliárd dollár, amit terrorszervezetekbe toltak, de a nyomort egy darabig lehet magyarázni a Nyugattal és Izraellel, egy darabig azt is meg lehet magyarázni, miért van az, hogy a sah óta egy csavarhoz nem nyúltak, csak a hadsereget fejlesztik, mint állat, akár Kubában: mert minket fenyegetnek címszó alatt. De előbb-utóbb a népharag mindig a vezetőik ellen fordul. Izraelt úgyse tudják megnyuvasztani, de még ha meg tudnák, az ötven forintos benya akkor se jön vissza. Mondjuk Ahmnedinedzsád megnyuvasztásától se fog. Ez olyan lehet arrafelé, mint itt a háromhatvanas kenyér. Húsz év alatt nem bírtad megértetni emberekkel, hogy az a kenyér már akkor se háromhatvan volt, csak te annyiért kaptad.
Stefan
Itt egy napoleoni szindromaban szenvedo alany es alattvaloi uraljak a terepet.
Ellenvelemenyt es hozzaszolast nem turnek meg.
Vedd ugy,hogy veletlenul nyitva maradt az orulteknek fennt tartott futkoso ajtaja es kiszokott a sok idiota a vezerrel egyutt……
sziasztok
erdekes ezt olvazsgatni…meg muzulmanak is lettem minositve..erdekes..
eldrad…csinalsz te valamit azon kivul hogy itt logsz? ahogy en latom, nem nagyon..talaj egy csajt vagy csinalj valami mast mert igy nagyon be fogsz sulni…tudod ilyen szakemberek mint te vannak nalunk is, tele a szajuk dumaval..de eloben, az igazi eletben az ember meg a szomszed kutyajat se hagyna rajuk..ha irtam 3000-4000 harckocsi az azert van mert tobb helyen neztem es mindenhol mashogy irtak es azert irtam ugy mert igazabol nem tudni… senki se tudja pontosan darabszamra hogy az iran mivel rendelkezik..neked ennyi…tobbet veled nem foglalkozok, amenjit megerdemelsz meg ez is sok
@Tobbiek
nem vagyok se muzulman se nem dicserem oket se nem utalom az amerikaiakat..se nem a milosevic hive vagyok. Nalam van egy mas dolog ami nalatok lehet nem epp ertheto..latam a sajat szememel amirol itt irtok…szankciokat, haborut, stb… es megtanultam mas szemszogbol nezni a dolgokat…en nem hiszek senkinek a propangandajaba se.. inkabb valahogy megprobalom megnezni mind2 fel reszirol a dolgokat es rajoni mi is tortenik igazabol…ami iranant ileti…ok nem azon a szinten vannak mint irak, szerbia , libia…amiket a Nato konyen legyozot..ok sokat fektetek a tehnologiaba, es a fegyverkezesre..azert is meg nincs haboru…( nezetek meg az irani F-14 repuloket, 30 evesek es meg repulnek..hogy csinaljak nemtom, de le a kalapa veluk..itt szerbiaba a nato tamadasa alat egy gep se volt teljesen hasznalhato, es csak par ev szankcio utan).
Az amcsik mindenkit a vilagon le birnak gyozni…csak a kerdes menjibe kerulne nekik, ne felejtcsetek el a”vietnami sindromat” (az amcsi politikusok felnek ha sok aldozat lesz akor a nep elenuk fordul) ezert is meg nem dontotek hogy mit csinaljonak…ok mindig biztosra mennek
nem vedem az irant, szerintem egy nep aki ugy csorget a fegyverel es masik nemzet kipusztulasarol beszel (izrael) kell is hogy kapjon par bombat hogy megokosodjon egy kicsit.
Ami a temat ileti, az iran es a rizs fizetes…hat nem hiszem el hogy olyan gyorsan penz nelkul maradtak…itt is a szankciok utan meg egy ideig minden ok volt…szoval vagy nem is akarnak fizetni (ami szerintem hulyeseg mert kell nekik a kaja) vagy mar regeben is voltak problemajuk…ilyen hamasz meg stb penzelese nem hiszem hogy olyan sokba kerul. esetleg az atom fejlesztes..az szerintem draga lehet..vagy az van mint itt volt nalunk, a politikusok kivittek a penzt az orszegbol..sajat szamlajukra tetek..a nepet meg ki nem szarja le
Bocsanatot kerek az irasom miat..lehetne jobb is de nem erdekel..nem erdemlitek meg hogy az ember igyekezen miatatok amikor anji roszat mondtatok ram…
fing- le:
…
- Na mi van, már megint nem akarsz verekedni? Pedig hogy ajánlottad…
…
:)
…
Érdekes… na sebaj.
video:
…
“…talaj egy csajt vagy csinalj valami mast mert igy nagyon be fogsz sulni…”
…
- Csaj van, nem is akármilyen.
…
- Besülni… hát, nem tudom… ez megint csak egy érdekes pszichopatologiai jelenség: valaki, teszem azt, irtózatos baromságokat tol, folyamatosan. Erre felhívják a figyelmét többen is, de ő ragaszkodik téveszméihez.
…
Innen jön egy vesszőfutás; többen leírják neki, miért marhaság, amiket irkál, mond, stb, ő már a dühöngő őrültek szintjén tombol, de meggyőzi magát:
…
- Itt Ő AZ, aki tudja a valót.
…
Már mindenki röhög rajtra, már szétszedték minden egyes mondatát, már nem alszik6 eszik az idegtől, de aki “besül”, az SOHASEM Ő.
…
Sőt, Ő AZ, aki másokat beéget!
…
Nem baj.
…
Figyelj ide:
…
- Alapvetően vannak ám itt jó gondolataid, de jó pár durva tévedés, és ahogy mindezt leírod, na, azzal komoly bajok vannak. és nem csak a helyesírás.
…
Nézzük pl.ezt:
…
“…ami iranant ileti…ok nem azon a szinten vannak mint irak, szerbia , libia…amiket a Nato konyen legyozot..ok sokat fektetek a tehnologiaba, es a fegyverkezesre…”
…
1, Irak 1990- es állapotánál nem erősebbek semmivel. technológiájuk rendkívül elavult, ellátmány nulla, üzemagyag soha nem volt elég a gépeikbe, fejlesztéseik színvonala kb. az euro- atlanti szint- a hetvenes évekből, és ez a legjobb, amijük van.
…
2, Valóban sokat fektetnek fejlesztésbe, fegyverkezésbe, de még egyszer: 30- 40- 50 évvel vannak elmaradva az élvonaltól. Ez meg nagyon sok. kibervédelmük nulla, elhárításuk egy átjáróház.
…
Akármennyit fektetnek fejlesztésekbe, egyszerűen nincs meg sem a megfelelő tudásuk, sem a megfelelő alapanyaguk, sem a gyáraik, sem elég pénzük a komolyabb fejlesztésekhez. Egyik félelmetes- legjobb- legerősebb- legrettegettebb- stb. új fegyverükről a másik után derül ki, hogy ócskavas, hogy egy rossz vicc (Skval- torpedó, tengeralattjáróik, távirányítású repülőjük, stb).
…
“…nezetek meg az irani F-14 repuloket, 30 evesek es meg repulnek…”
…
- igen. Repülnek.
…
Az a pár darab, amelyik még fel tud szállni egyáltalán, de ezek is veszélyesebbek saját kezelőikre, mint az ellenséges erőkre.
…
Mivel alkatrész- utánpótlás már 30 éve nincs hozzájuk, így a még működőkből szedik ki az alkatrészeket, és teszik át olyan gépbe, melynek pont az kell.
…
Így pedig nem beszélhetünk légierőről.
…
Korszerű navigációs rendszereik nincsenek, kibervédelem itt sincs, radarok bennük többnyire még a 40 évesek- már amelyik még működik.
…
Fegyverzet alig van hozzájuk… Ok, nem folytatom, érted te ezt… remélem.
…
“……ilyen hamasz meg stb penzelese nem hiszem hogy olyan sokba kerul…”
…
- Nem érdekes, mit “hiszel”.
…
Az az érdekes, mi van, de erre megint csak olyan forrásokat lehet találni, melyek angol nyelven vannak.
…
De gondolja meg mindenki:
…
Két nagy terrorhadsereget fönntartani, az egyik kb. 30.000 fő, a másik 60.000- 80.000 körül. Ellátni őket mindennel, amihez hozzá tudnak jutni… ha csak abból indulunk ki, mekkora egy átlagos szuverén állam teljes hadügyi költségvetése… itt bizony dollármilliárdokról lehet szó évente.
…
“…hat nem hiszem el hogy olyan gyorsan penz nelkul maradtak…”
…
- Megint csak lényegtelen, mit “hiszel”.
…
Az összes létező mérvadó hír, hivatalos jelentések, és tanulmány szerint iránban pokoli a nyomor, az agráriuma középkori színvonal általában, kenyerük lassan már csak jegyre, stb.
…
Ez van, nem pedig az, amit mások “hisznek”.
…
Jól van.
Nem szokásom ez, de adtam néked egy + jelet. Mert végre valami magyarázatfélét láthattunk tőled, még ha rengeteg tévedés, hibás megközelítés van benne, akkor is.
És olvassa ezt a bejegyzést mindenki el alaposan:
…
osonka
2012. február 9. csütörtök
16:05
…
- Kitűnően érzékelteti, mi a baj az iráni iszlámnácikkal, népükkel, és ezek európai rajongóival.
Vido, a vietnami szindrómához egy megjegyzés: az akkori békemozgalmak teljes joggal meg tudták lovagolni, hogy kényszersorozott emberek százezreit vitték tízezer kilométerre. Ugyan erre szükség volt, a kommunizmust fel kellett tartóztatni, de attól még nem vette jól ki magát a dolog. Hála Istennek, a kényszersorozást eltörölték, ezzel a vietnami szindróma is megszűnt, ráadásul a fölénynek köszönhetően egy tízéves amerikai beavatkozásban maximum pár ezer ember hal meg, és az mind-mind zsoldoskatona, aki aláírta, hogy harcol, és a halál bizony benne volt a pakliban. Nagyon remélem, soha nem lesz szükség arra, hogy kényszersorozott embereket küldjenek harcba. De ma már nem is nagyon küldenek senkit. Biztos vannak iráni szuperhősök, akik kézitusát várnak, de a mai háború sajna gombnyomkodás. Megnyomok egy pár gombot itt, kicserélődik egy ország vezetése ott. “Más ez a szex”, ahogy a Voga-Turnovszky énekelte anno.
ricsi:
…
“…Biztos vannak iráni szuperhősök, akik kézitusát várnak…”
…
- Naná, hogy vannak.
Lényegében alighanem igen sokuk annak képzeli magát, köszönhetően az ámokfutók önkívületébe hajszoló folyamatos állami propagandának, és a minderre vevő iszlamista népléleknek.
…
Hogy egyéni harci képességeik és taktikájuk mennyire hatásos, azt sikerült lemérni a Cast Lead idején. Mert hát a palesztin terrorgenget, a hamaszt bizony iráni szakoktatók “képezték ki”, látták el.
…
Ismert eredménnyel.
…
Libanonban 2006- ban az iszlámnácik valamivel jobban szerepeltek, de ez meg nagyrészt az Amir Perec- Olmert páros tökéletes stratégiai- taktikai- katonai inkompetenciájának volt köszönhető, akik akkor rendesen leamortizálták az izraeli sereget (addigi szintjéhez képest, persze).
…
Utódjaik viszont hamar javították a hibákat.
…
“…de a mai háború sajna gombnyomkodás…”
…
- Na, azért azok a tankcsaták Irakban… a kitűnő stratégia afganisztánban… azok a légitámadások… azok a kommandósakciók azóta is mindenhol… a reguláris seregek helytállása mondjuk egy ellátmányos hadoszlop kíséretekor…
Degeneralt Eldradka!
Te meg a nok?
Meg egy nosteny kutyaval sem lattak Teged setalni az utcan….
Ami a kiosztasod illeti eljon az ido,ne kivand……
Tanuljal meg viselkedni meg beszelni szepen meg ha nehezedre is esik Te szerencsetlen humanoid……..
Tanuljak meg szépen beszélni, fing- le barátom?
…
- Jól van, bár egy félanalfabéta érdekes, hogy ilyesmit kér bárkitől… :)
…
A nőkről alkotott elképzelésed pedig egyenesen remek! Kutyák, ilyenek, tudod.. :)
…
“…Ami a kiosztasod illeti eljon az ido,ne kivand…”
…
- De. Kívánom.
…
Harmadjára kérdem: hova is kellene mennem?
…
Fing- le… te, ez nem valami harcművész név, olyan kínaiasan?
…
Te fing- le, köszönjük ismét értékes hozzászólásod. Kíváncsi vagyok, Bartus úr mikor vág ki téged a francba.
En pedig arra lennek kivancsi,hogy Veled kapcsolatban meddig tart Bartos Ur turelme,ugy emlekszem mar kaptal Tole into szavakat..
Az edesanyadat hivod ilyen neven,nem szegyenled Magad?
Na, azért azok a tankcsaták Irakban… a kitűnő stratégia afganisztánban… azok a légitámadások… azok a kommandósakciók azóta is mindenhol… a reguláris seregek helytállása mondjuk egy ellátmányos hadoszlop kíséretekor…
ajde ne seri, nagyon folviszed az amcsikat…mien tankcsatak? amikor az abramszok 2 kilometerol bemertek az iraki tankokat es szetlovoldoztek oket (irakiaknak meg olyan korszeru volt a felszerelesuk hogy nem birtak olyan meszire loni sem)…kituno strategia avganban…konnyu bombazni egy csomo hajlektalant akiknek csak ak47 volt meg egy kupac robanoszer a hatukon (nem is birtak loni az amcsi gepekre..esetleg csak kopni egyet a levegobe mielot szetlovik oket)…de nem baj..hagylak en teged a te szekertelmedel…legyel magadal buszke…
szuperhosok mar nem leteznek…meg nincs is rajuk igeny…csak a tehnologia szamit..semmi mas…ha az iraniak azt gondoljak hogy ugy gyoznek hogy nekiszaladnak csak ugy akarkinek tevednek..abol csak egy meszarlas lenne….
az is a kulombseg a njugat es a tobbi orszag kozt..a tehnologia..es az esz… ha nem lene a njugat enjire tenhologiailag fejlodve(kb egy szinten volna mindenki) akor nem menne nekik ilyen jol…ezt szerintem nem birja senki se megcafolni
Fing- le kung- fu… :)
…
Negyedjére kérdem:
…
- Hova kellene mennem?
…
Amúgy meg, haggyá mán…
vido:
…
- Az a gáz, hogy már megint csak angol nyelvű tanulmányokat tudnék linkelni. Ezekben részletesen le van írva, mikor, melyik tankot mennyi találat érte, milyen fegyverből, és mi volt a hatása.
…
“…mien tankcsatak? amikor az abramszok 2 kilometerol bemertek az iraki tankokat es szetlovoldoztek oket ..”
…
- Igen, többek között ezt nevezzük tankcsatának.
…
A légiharcban is az győz, aki jobban tud koncentrálni, jobban manőverez, jobbak a fegyverei. Ugyanez igaz a tankütközetekre is.
…
“…konnyu bombazni egy csomo hajlektalant akiknek csak ak47 volt meg egy kupac robanoszer a hatukon…”
…
- Ez viszont ostobaság.
…
Az iraki seregnek ugyan nem voltak olyan fejlett eszközei 1990- ben, mint a szövetségeseknek, de azért nem voltak koldusok, nagyon nem.
…
Az afgán iszlámnácik meg… na, hát nem kellett volna világméretű tömeggyilkos terrorháborút indítani a civilizáció ellen (NEM CSAK USA ellen, hanem a hindu, buddhista, és a teljes keresztény világ ellen, de még a nem szalafista iszlám ellen is!!!). Akkor nem lettek volna lenyomva.
…
Nézd, tegyük fel, te egy 100 kilós izomagy vagy, aki ötvenezer danos harcművész, OK? Te vagy az atomász, nincs ellenfeled, stb.
…
Odamegy hozzád egy satnya, de nagyon veszélyes, nyikhaj gyilkos, késsel a kezében, és le akar szúrni. Meg is sebesít, elég rendesen, fenyegeti a családod, édesanyád, testvéreid, mindenkit.
…
Na mit teszel ekkor? 1, Úgy felrúgod, hogy az intenzíven ébred föl, 2, Hagyod magad, mert nem lenne igazságos a “gyengébbet” olyan csúnyán bántani?
…
Ez kb. ugyanaz.
…
“…hagylak en teged a te szekertelmedel…legyel magadal buszke….”
…
- Rendben, de azért két dolgot még említenék:
…
1, Ha dühöngesz, attól semmit nem fogsz jobban tudni, attól még nem leszel tájékozottabb, attól még megmaradnak a téveszméid. Hogy ez változzon, ahhoz nagyon sok szakirodalmat kellene olvasnod, nagyon sok dokumentumfilmet nézned (ezek többsége viszont angol vagy francia nyelvű), és minnél több emberrel kellene beszélned, akik a Közel- Keletről származnak. Arabok, perzsák, izraeliek, kurdok… de távolabbról is, pl. indiaiak, pakisztániak.
…
Ez másképp nem megy.
…
2, Hiába dühöngesz, attól a szövegszerkesztési képességed sem fog javulni, sem a minimális tartalmi- ormai követelményekkel nem leszel tisztában.
Sőt, még egy cikk megírásához minimum szükséges kutatásmódszertani ismeretnek sem leszel birtokában.
…
Ha pedig tényleg szeretnél egy színvonalas netes portált készíteni, akkor mindez egyszerűen elengedhetetlen.
“…csak a tehnologia szamit…”
…
- Téves, rengeteg olyan alkalom van, amikor nem tudják használni a fejlett technológiát egy fegyveres akcióban. A bin laden kinyírása pl. pont ilyen volt; ott oda kellett menni, rajta kellett ütni, el kellett onnan jönni épségben.
…
De több memoárt, leírást olvastam pl. az afgán hadjáratról is, amikor a szövetséges alakulatnak éppen semmije nem volt, amit be tudott volna vetni, és fejlettebb fegyver lett volna, mint egy M60 géppuska, vagy az M16 gépkarabély.
…
Mégis ledarálták az ellenséget. Ilyen helyzet volt pl. a mazar- a – sharifi lázadás leverése, de ez csak egy a sok közül.
…
Ott bizony a jobb erőnlét, a jobb kiképzés segít. Más nem.
…
“…ha nem lene a njugat enjire tenhologiailag fejlodve(kb egy szinten volna mindenki) akor nem menne nekik ilyen jol…ezt szerintem nem birja senki se megcafolni…”
…
- Ez egy kissé demagóg, de sebaj… mintha azt mondanánk, hogy mit jön ez az ember a hatalmas erejével, úgy könnyű győzni, inkább fogyjon le 45 kilóra, éhezzen, az az igazi…
…
Vagy, mit jön ez a haderő a jó kiképzéssel, meg a jó taktikával, vessen be pucérseggű majmokat, akkor lesz egyenlő az esély… ez hülyeség.
…
Éppen az a lényeg, hogy a “nyugat” sokkal fejlettebb, erősebb.
…
Amúgy nézzük csak meg, amikor nem volt ekkora az eltérés a “nyugat”, meg a nemnyugat között… az első kelet VS nyugat az ugyebár a görög- “perzsa” háború volt, vagy 2500 éve.
…
Jól ismert eredményekkel.
…
III. Alexandrosz hedereje, és taktikája pedig egyszerűen bedarálta a keleti tömeghaderőket, de még a törzseket is, 150 évvel később.
…
OK.
erd..mar micsoda…figyu, masok vagyunk, mashogy nezuk el a dolgokat..nem mondom hogy nincs igazad valamikor..de figyu..anjira erolteted a TE verziodat hogy az mar sok…te tudsz ezt azt amazt es nincs senkinek se igaza csak neked..ha meg mashogy lasa a dolgokat akor lehulyezed..mi vagy te? mit kepzelsz magadrol? en mar reg hagytam volna ezt..van nekem mivel foglalkozni ez a hulye teman kivul…de anjira folbaszol aval a eroszakos stilusodal hogy nemigaz…ha te nekem adtal tanacsot adok en is neked..ne eroltesed a te gondolatod senkivel sem szemben..utalom az embereket(gondolom nem csak en) akik eroszakal akarjak meggyozni a masokat…kicsit toleransab kell hogy legyel…tudod..nem csak te letezel..es a mas ember velemenjit is meg kell halgatni meg el kell fogadni mert csak ugy vagyunk emberek…nem pedig alatok…
amit irant ileti…nekem olyan erzesem van hogy nagyon lenezuk..nemtom miert..amikor volt libia, irak, afganistan..tudtam hogy az lesz a vege ami lett is de most valahogy mas..remelem haboru nem lesz, mert az csak roszat hoz…
Ide figyelj, ha marhaságokat írsz, amiket még cáfolni is könnyű, de azért ragaszkodol a hülyeségeidhez, és állat módjára kezdel hőbörögni, ha valaki olvasottabb, tájékozottabb nálad, az már a te bajod.
…
Most is, el sem olvastad rendesen, mit írtam, csak megint megbolondulsz… jó, hagyjuk.
…
Az meg, hogy tévedések tömegét írod, összetéveszted a realitásokat azzal, hogy TE mit szeretnél látni, és AZT éled meg valóságként, hogy egyértelműen bizonyítható dolgoknak állítod az ellenkezőjét – AZ NEM “VÉLEMÉNY”, HANEM OSTOBASÁG.
…
“…es a mas ember velemenjit is meg kell halgatni meg el kell …”
…
- Meg kell, de ha marhaságot beszél, ki kell javítani. Egészen addig, míg ki nem derül, hogy az illető egyszerűen hülye, és kizárólag az értelmetlen vita, és saját ostoba téveszméi terjesztése a célja.
…
Én pl. komolyan segítettem volna néked abban, hogyan kell egy értékelhető cikket, tanulmányt megírni (alapvető formai és tartalmi követelmények, de ha te ehelyett dühöngöl, mert kezdel rájönni, hogy nagyon keveset tudsz még ezekről a dolgokról… akkor így jártál.
…
Ahelyett hogy tanulnál, olvasnál, és nem csak összegányolt, félig sem kész szennyblogocskákat, mert azzal nem leszel előrébb. Se te, sem más.
…
Amiatt meg nehogy már nekimenj bárkinek is, mert a legjobban használható tanulmányok olyan nyelveken vannak, melyeket te nem beszélsz…
…
Nekem sem tetszik, hogy így van, de én nem ordítoztam, nem dühöngtem, hanem jó sok éve nekiálltam összegyűjteni és elolvasni mindent, ami mérvadónak számít, és amit el tudtam érni ebben a témában.
…
Na, jó, ha nem akarod, ne értsd meg.
vido
Én a helyedben megköszönném, hogy Eldrad foglalkozik velem a sünis stílusa ellenére ezekben a témákban ő ellenőrizhető szaki.
Az alább idézett tanácsod pedig hasznodra válna, ha magadon alkalmaznád:
“kicsit toleransab kell hogy legyel…”
most te ugrasz a sajat szadba..hogy a bin laden akcio nem a tehnologiatol fugot…hat mond el nekem, hogy birtak bemeni egy orszag legiteribe (pakisztan) ami nem volt megengedve nekik ha nem a tehnologia segicsegivel?? tan gyalog?? mivel mentek? helikopterel – az a tehnologia resze, mivel kemkedtek? hogy birtak nezni a feher hazban mi tortenik? tehnologia segitcsegivel? mivel lattak a komandosok a sotetben? ejelilatokal.mi az ha nem tehnologia..
mivel tartotak a komandosak a kapcsolatot egymasal? tan kiabaltak egymasnak hogy ki hova menjen? hogy az egesz falu halja oket vagy hasznaltak rediovevoket ami megint a tehnologiabol al…
Jó, hagyjuk, ez sz..rcséplés így.
…
A közelharcról beszéltem, de ha nem akarod, ne értsd meg, mit bánom én.
…
De ez sem érdekes ennek tükrében, amit az ilyen összehasonlításról írtam fentebb, hogy most akkor elvárjuk, hogy az Erős menjen le a gyenge szintjére, miután a gyenge fenyegeti az Erőset… mert az “úgy tisztességes”….
…
Pedig elég jó példát adtam erre, de ha nem kell, vagy nem olvasod el, akkor kellemes dühöngést, attól többet nem fogsz tudni semmiről.
…
Kár érted, mert az érdeklődés megvan benned, de ragaszkodsz ostoba elképzeléseidhez, és gőzöd nincs a katonai stratégiáról, taktikáról, ilyesmikről.
…
A közel- keletről ne is beszéljünk, pedig annak kitűnő, mérvadó, bőséges magyar (és gondolom, szerb) nyelvű irodalma is van, egyetemi szinten.
…
Ha érdekel, adok pár címet, szerzőt, amivel újrakezdheted ezt az egészet. Ha nem, akkor megy tényleg reménytelen vagy, mert akkor valóban az van, hogy saját durva téveszméid iderondításán kívül semmi nem érdekel téged.
…
Ez mondjuk elég baj lenne, de a te döntésed.
Meg kell, de ha marhaságot beszél, ki kell javítani. Egészen addig, míg ki nem derül, hogy az illető egyszerűen hülye, és kizárólag az értelmetlen vita, és saját ostoba téveszméi terjesztése a célja.
tulzasba vitted mostmar..pofatlan vagy es szemtelen…tartcsad magadat a agresziv vitadhoz, en befejeztem…veled se szepen se rondan nem lehet…legyel boldog..te is meg a hiveid is…
az a fo hogy te vagy az okos…mondod h en hogy viselkedek? hat nezd meg mar egyszer magatad…agresiv modon akarod a TE velemenjedet ratuskolni masokra…ha eszt nem veszed eszre akor te vagy az aki a hulye….es VELED folosleges minden vita…kiszalok en ebbol…maradjatok boldogak a ti kis vilagotokban…beszelgesetek egymas kozt es tapsoljatok mindenre amit es az “szakember” mond…nem is a lenjeg itt hogy kinek van igaza..kinek nincs..mert en nem is mondtam semmi olyat ami valami nagy tevedes lehetet…itt a lenjeg az hogy egyes embereknek kell jatszania az eszuket..semmi mas
Erről írt Osonka. Ha nem tetszik a valóság, akkor a helyébe teszünk valamit. És ha szólnak érte, anyázunk.
—
Úristen, emléxem, amikor a koszovói háborúban azt kaffogták az Amerika-ellenesek, hogy most aztán a szerbek, azok kiosztják őket. Meg a fél világot. Mert azok aztán a tökös gyerekek. És aztán Irak, Afganisztán, ugyanaz ment. Hogy majd ez lesz, meg az lesz.
—
Szaddám fölakasztásakor, de Oszama kinyírásakor is tele volt a net hitetlenkedéssel. Érdekes.
“Én a helyedben megköszönném, hogy Eldrad foglalkozik velem a sünis stílusa ellenére ezekben a témákban ő ellenőrizhető szaki.”
gets ako te koszond meg neki hogy folglakozik veled…nekem nics mit megkoszonom mert az a taho mar anjiszor megsertet hogy egy normalis ember mar reg kicsupalna azt a szemtelen njelvit…
mien valosag? en egyszer se irtam hogy iran nemtom miket fog teni? en nemtom hol szeditek ezt ki a szavaimbol? aval hogy irtam hogy nem kell oket enjire lenezni…en tudom hogy az iran meg fogja szivni..remelem is hogy ugy is lex…mert megerdemli…csak nem orjongok az amerikaiak utan ugy mint ti es mar hulye vagyok meg stb???
Eredj te a fenébe, hülyegyerek.
…
Te magad vagy egy két lábon járó bősz inzultus, mocskos, szennyes pofáddal, undorító szövegeiddel, ostoba baromságaiddal együtt.
…
A magadfajtákat nem is tudom, hogy tanították meg valahol valakik írni… kész, hagyj már minket békén.
Ricsi:
…
- Hagyjad, ez egy hisztis hímr…banc.
…
Az oldalgazda majd kivágja, ha akarja, ha nem, akkor meg… mittudomén.
“…a szerbek, azok kiosztják őket (usákokat)…”
…
- Szánalmas…egyik lúzer hergeli a másik lúzert, jellemző.
Na, akkor elkezdem, mindjárt a legfrissebbekkel.
Kicsit gyalulóm Eldrád kollegát, ahogy megígértem.
1. Az a hozzászóló, aki a másik nick nevét már kétszer is helytelenül írta, magáról állit, ki bizonyítványt.
Én is írhattam volna olyan címzést, hogy Els. art, de nem ereszkedek erre a szintre.
2 Ábádánban van a világ legnagyobb kőolaj finomítója és petrolkémiai üzemei is itt találhatok.
Meg lehet győződve mindenki, hogy megfelelő védelem van.
Nyersolajat meg azért szállít, mert akkora a kereslet, hogy a finomító kapacitása nem bírja az igényeket.
Kína, Japán, India a legnagyobb vásárlok, de hogy elmondjam Magyarország is vásárol.
Ha most ezt az olajcsapot elzárják az olaj ára jelentősen emelkedni fog.
Irán, eddig, a világ második kőolaj kitermelője.
Szaúd-Arábia felajánlotta, hogy pótolja a kieső olaj mennyiséget-jó pénzért-, de az olaj kutjaik már kimerülőben vannak. Utána nem lesz több gépkocsi a garázsban, meg európai lányok az összejöveteleken!
Süthetik a piláfot teveszar tűz felet.
Irán már elkezdte pár évvel ezelőtt a megműveletlen földek művelésbe fogását, főleg búzát és rizst termesztenek és más mezőgazdasági növényeket, az igaz, hogy öntözéses móddal, ami nem a leggazdaságosabb, és valóban, egyelőre, behozatalra szorul.
Az egyik nagyon közeli rokonom nemrég tért vissza Teheránból. Elmondása szerint nyugalom és béke van. Lehet sétálni az utcán. A boltokban van élelmiszer, az emberek mosolyognak nem elutasítóak. A vidéki viszonyokról nem tudót véleményt mondani mivel arra nem járt.
A fiam fél éve jött haza Dél-Afrikából, Johannesburgból, ott megmondták, hogy ki ne szálljon a kocsiból, csak a védet területen. Sovetot meg kerüljék messzire.
Főnökének a kertjében fegyveres örök vannak, akik a behatolókra azonnal lőnek nincs ám „áll vagy lövök”.
Az az igazság egyik helyen sem élnék szívesen.
Legjobb lenne egy szigeten hét nővel. Az egyik hétfőn a másik kedden stb.stb.
Kit érdekelne a világ gondja, a politika, úgyis csak a szánkat járatjuk.
OK.
Fringe:
Elhúzhatsz ha akarsz , senki nem tart vissza.
Én sem járok a Szt.Koronarádióra mocskolódásokat olvasni.
Nomeg a könyvesboltban sem veszem le a polcról Was Albert vaskos ,összegyűjtött műveit , ha látok ott egy vékonyka Heine kötetet.
Ilyen egyszerű ez.
Nabazze..keletkezett egy újabb aranytollú stratégánk , egyenesen a Magyar Sziget vagy mifene bugyraiból.
Megtanulják szétszedni meg összerakni a valahonnan lopott ezeréves Kalasnyikovot és azthiszik hogy már mindent értenek.
Seggfejek.
Elszor is kezdjuk Geyzaval,miert szolsz Hozzam?
En megszolitottalak?
Miert kotekedsz feleslegesen?
Stefan!
A tenyeknek megfelelo osszefoglalo,amit irtal.
Ami az irani belso helyzetet illeti,En azon merem le,hogy ezrevel utaznak oda es vissza naponta Teheran,Siraz,Masad,Ishafan,mert a kanadai kormany megengedi a kettos allampolgarsagot.Tobbszor szoba egyeledek Veluk,a poltikai helyzetrol nem szeretnek beszelni,es ha megkerdem mert jonnek Kanadaba lakni,nem mernek valaszolni.Furcsa egy helyzet.
Ettol fuggetlenul az irani rendszer Szamunkra egy oskori kovulet.
Miutan veszelyezteti a kozel -kelet bekejet,ezert kell mar vegre helyre igazitani Oket.
Del Afrikarol annyit,hogy valaha valaki elgondokozott azon,hogy a O “rendszer valtasuk” ota miert van nyomor,bunozes ?
Ezekre a valasz,igencsak nehez a politikai korrekcio miatt.
Geyza:
…
- Vigyázz, mert Fing- Le téged is le akar majd zúzni!
…
:)
…
Kanadában van a fiúka, legalábbis szerinte… onnan átjön (át???), oszt megöl! ne szójj be neki!
Eldrad, mióta megy ez a haverkodás Fringivel?
Eh, az ilyen cyber sztrítfájterek soha nem mennek a megbeszélt sarokra. Csak szájkaratéznak. De, ha mégis, Eldrad, légyszi vigyél egy havert kamerával, és youtube ;)
Utána azt hiszem eltekinthetünk Fringi saller meg koki ígéreteitől :)
Kanada? Úszni fog? Vagy Ryan Air? :)
“…mióta megy ez a haverkodás Fringivel?…”
…
- Fing- Le?
…
:)
…
Olvasd vissza, ami itt megy, fogod látni. És azt is, hogy miért. Tipikus eset.
…
“…az ilyen cyber sztrítfájterek soha nem mennek a megbeszélt sarokra…”
…
- Azt nem tudom, de érdekes volt: elkezdett nagy, büdös pofával fenyegetőzni, én erre csak annyit írtam: mégis, hová kellene menni? válasz: sértett terelés, utánna ez még 4x megismétlődött, a gyermeteg fenyegetőzésével kezdve mindig.
…
“… ha mégis, Eldrad, légyszi vigyél egy havert kamerával, és youtube ;)..”
…
- Komám, nincs kizárva, hogy a menyasszonyommal ez év vége felé megyek Kanadába szabadságra, egy hétre. Ha ez így lesz, valahogy tudtára adom ennek a rakás aberrációhalmaznak, hogy ott vagyok, aztán lássuk, ki mit tud.
…
Feltéve, ha tényleg Kanadában él, és nem csak a pofája jár ebben az esetben is.
…
“…Úszni fog?…”
…
- Nem, hanem ugrani.
…
Legalábbis ezt mondotta, hogy átugrik kontinenseken át is, hogy engem megtaláljon, és befenyítsen. Azóta alighanem ezt gyakorolja, csak nehogy úgy járjon, mint Chuck Norris. Aki a vicc szerint az űrben kötött ki, akkorát ugrott, :)
…
Na, áve.
fringe.
.
Az biztos, hogy demokráciáról nem lehet beszélni, de úgy látszik a népnek ez az állapot megfelelő.
A boltok egyelőre tele vannak, van üzemanyag a kocsikba, a mezőgazdaság fejlődik
Ha egy erőszakos rendszerváltás lenne, amit kétlek, akkora anarchia lenne, mint Irakban. Amíg fanatikus egyházi vezetők befolyásolják az ország irányítását addig nem lesz változás.
Ami meg Dél-Afrikát illeti-és itt az igazságot íróm, tehát senki ne mondja, hogy rasszista vagyok- a vezető állásokban többségében fehérek vannak. Középvezetők fehérek és indiaiak. A fizikai munkát a négerek végzik. Persze van kivétel is, de az eloszlás ilyen.
És mondok egy érdekes dolgot, alapvetően két törzs van a ngunik(zulu) és a szotók. Utálják egymást. És közösen utálják a fehéreket.