New York/Budapest – A New Yorkban élő magyar származású művész, műgyűjtő és galerista Csikós Nagy Zsuzsa munkáiból nyílt bemutató Budapesten, az Artus Kortárs Művészeti Stúdióban. A Fénydobozok címet viselő installációs kiállítás témája a környezetszennyezés. A prezentált anyag koncepciója korunk egyik legégetőbb globális problémájára, a környezet- és természetszennyezésre épül.
.
Mi a szándékod, mondanivalód ezzel a kiállítással?
.
A kérdést úgy tehetjük fel, hogy honnan hová megyünk egy ma már globális világban, amelyre az információs rendszer nyitottsága és a társadalmi struktúrák folyamatos változása jellemző? Szándékaim szerint ez a kiállítási anyag nem kizárólag művészet, hanem egy globális társadalomkritika is. A koncepciónál különös hangsúlyt fektettem az ember és a természet közötti egyensúlyi állapot megbomlásának problémájára valamint ennek lehetséges következményeire. A bemutatott világító dobozokkal, a létező ipari objektumok, mint például gyárak, fúrótornyok, illetve azok melléktermékeinek ábrázolásával a természetszennyeződést jelenítem meg. Ezekkel a munkáimmal felfedem azokat az ipari létesítményeket, amelyek veszélyeztetik jövőnket, de parallel megjelennek a tiszta energiák és transparens szobrok is, mint megoldások, amelyek új lehetőséget nyújtanak a természet elvesztett egyensúlyának visszaállítására.
.
Hogyan készültek ezek a munkáid?
.
2004 óta fotózok ipari létesítményeket a világ minden táján Európában éppúgy, mint Amerikában vagy éppen Távol-Keleten. Ezeket a fotókat utazásaim során készítettem, amelyek az elmúlt 150 éves ipari forradalom árnyképeit ábrázolják a világ elhanyagolt sarkaiban. A bemutatott szobrok anyaga áttetsző könnyű műanyag. A világító dobozok dokumentálják azokat az ipari létesítményeket, amelyek mint monolitok körülvesznek bennünket. A kiállításon prezentált több mint ötven darabból 19 világító doboz lesz látható, amelyek részben a környezetszennyezést, részben pedig a probléma megoldására szánt tiszta energiákat demonstrálja. Bemutatok továbbá harmincnégy szobrot, köztük hét monolitot. Ezek részben az egyszerű elemeket részben pedig a centrifugális erők harcát jelenítik meg.
.
.
Művészként hogyan szemléled a környezetünket pusztító folyamatot?
.
Sajnos bizonyos iparágak terheit el kell viselnünk és azok ipari melléktermékeinek ártalmas hatására mihamarabb megoldást kell találnunk. Az új technológia segíthet a károk kiküszöbölésében, de be kell látnunk, hogy ennél sokkal drasztikusabb megoldásra van szükség. A tengerek elsavasodása, az ózonlyuk, a globális felmelegedés és drasztikus lehűlés, az időjárási viszonyok extrém kiszámíthatatlansága, a természeti katasztrófák tömege mind napirendre kell, hogy kerüljön.
.
Mi hatott művészeti fejlődésednek erre a szakaszára?
.
Művészeti fejlődésemben általában az 1920-30-as évek Bauhaus tematikája és diszciplinája játszott rendkívül fontos szerepet. A nemzetközi hírűvé vált magyar művészek törekvései rendkívül fontosak voltak, mert a mai modernizmus alapjainak lerakását jelentették. Munkásságomat mindig ennek a fő művészeti irányvonalnak rendeltem alá, mert segítséget nyújtott egy olyan gondolkodásmód kialakításához, amelyben a kísérletezés a legfontosabb mozgatóerő. Moholy-Nagy fotogram korszakát a fénykísérletek határozták meg. Arra törekedtem, hogy a huszadik század végén tovább vigyem ezt a filozofiát és a mai világ problémáit háromdimenziós fotográfiai kísérleteim tárgyává tegyem. A modernizmus mellett több más olyan irányzat is kialakult, amelyek befolyásolták munkáimat. Ilyen például a leegyszerűsített formákat előtérbe helyező irányzatok térhódítása, amikor a színek egymásra hatása és azok egyszerű megjelenése a mérvadó. Az ezen a kiállításon bemutatott szoborcsoportok visszanyulnak a húszas évek Bauhaus kultúrájához, valamint az elmúlt százötven év civilizációs eredményeinek összefoglaló történelmi visszatekintését is nyújtják, de ehhez képest egy elmozdulást, mi több, előrelépést is kínálnak.